De Finse supermarktketen S-market organiseert elke dag een eigen ‘happy hour’: de retailer verkoopt dan voedingproducten die dreigen te vervallen met extra grote kortingen.
Exact drie uur voor vervaldatum
In Finland heeft S-market een ‘happy hour’ ingesteld voor voedingsproducten: om 21.00 uur – een uur voor sluitingstijd – verlagen de winkels de voedselprijzen voor honderden items die om middernacht vervallen tot 60%. Vaak gaat het om producten waarvan de prijs eerder al met 30% werd verlaagd. Het initiatief maakt deel uit van een campagne om voedselverspilling te verminderen.
Naast het terugdringen van voedseloverschotten, kan het initiatief ook helpen nieuwe klanten binnen te halen en mensen met een beperkt budget beter helpen eten door een grotere verscheidenheid aan voedsel met korting te bieden. Volgens vice-president Mika Lyytikainen van S-market helpt het programma voedsel te verkopen dat anders weggegeven zou moeten worden. “Als we verkopen met 60% korting, verdienen we geen geld, maar toch meer dan wanneer we het voedsel aan een goed doel weggeven,” zei hij aan Springwise.
Nefast voor klimaat
Volgens de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, gaat ongeveer een derde van het voor menselijke consumptie geproduceerde en verpakte voedsel op een of andere manier verloren. Dat is gelijk aan 1,3 miljard ton voedsel per jaar, terwijl zo’n 10% van de wereldbevolking chronisch ondervoed is. Al dat overtollige voedsel draagt volgens wetenschappers ook bij aan de klimaatverandering.