Prijzen liggen lager in buurlanden
Nielsen en Rabo zien verschillende redenen voor een verwachte prijsdaling. De belangrijkste is het opgelopen prijsverschil met het buitenland: de Belgische prijzen liggen zo’n 7% à 14% procent hoger dan in de buurlanden. Dat komt vooral omdat de prijzen de afgelopen jaren sterker stegen in België.
Voorts is er de komst van Albert Heijn, die het prijspeil van concurrenten in de onmiddellijke buurt van een AH-vestiging al gemiddeld 2 procent heeft gedrukt. Nu Albert Heijn steeds meer winkels opent, wordt hun impact op de prijzen groter.
Tegelijk is er sowieso meer focus op prijs: de harddiscounters hebben de laatste jaren aan terrein gewonnen. Onder meer Colruyt en Delhaize hebben zich aan die situatie al moeten aanpassen door tijdelijke en permanente prijsacties en er zijn weinig redenen om te verwachten dat dit zal veranderen.
Goedkopere private label knabbelt aan merkproducten
Een andere reden die eveneens op een grotere prijsgevoeligheid van de consument voor de prijs wijst, is de opmars van de goedkopere huismerken. Ze nemen een steeds grotere hap uit de markt en vormen daardoor een grotere bedreiging voor de merkproducten, temeer daar volgens Nielsen het prijsverschil tussen private label en merkproducten is gestegen van 78% in 2009 naar 87% in 2013.
Die focus op de prijs heeft bovendien ook de ketens die zich in dit segment bevinden ertoe aangezet om zich sterker te ontwikkelen dan de meer waardegedreven ketens, waardoor hun impact zal stijgen.
Opkomst e-commerce zet ook druk
Ten slotte is er ook de opkomst van de e-commerce, die zich in België later manifesteerde dan in andere landen, maar nu toch volop doorbreekt. Hoewel het fenomeen zich vooral in de non-food stelt, heeft het ook een weerslag op food.
Rabo Securities verwacht overigens niet dat er een big bang komt: de bankiers gaan eerder uit van een geleidelijke daling van de verkoopprijzen in België.