De Britse concurrentiewaakhond weigert het licht op groen te zetten voor de fusie tussen de supermarktconcerns Sainsbury’s en Asda. De bedrijven gaan niet in beroep en dus is de fusie definitief van de baan.
“1 miljard pond uit de zakken van de consument”
Ondanks flinke toegevingen van beide ketens ‑ zij beloofden hun prijzen te laten zakken en hun marges te beperken ‑ weigert de Competition and Markets Authority (CMA) toestemming te geven voor de fusie van beide ketens. Die operatie moest leiden tot de vorming van het grootste supermarktconcern in het Verenigd Koninkrijk, goed voor een derde van alle uitgaven op de Britse voedingsmarkt.
De concurrentiewaakhond blijft erbij dat de fusie zou leiden tot hogere prijzen voor de consument en een minder goede winkelervaring voor miljoenen klanten. “Dit zou de concurrentie beperken in de supermarkten, in de online voedingsmarkt en zelfs in de benzinestations”, zegt Stuart McIntosh, voorzitter van de CMA-onderzoeksgroep, bij de BBC. “Wij denken dat dit tot hogere prijzen zou leiden en tot andere veranderingen die nadelig zijn voor de shoppers, zoals langere files aan de kassa’s.” Hij wijst er ook op dat de toegevingen waartoe beide ketens bereid waren “gebaseerd zijn op kostenbesparingen die volgens ons niet realistisch zijn. Bovendien zijn de prijsbeloften in de praktijk moeilijk op te volgen.”
Mike Coupe, de CEO van Sainsbury’s, reageert ontgoocheld: “De marktregulator haalt 1 miljard pond uit de zakken van de consumenten”, zegt hij. “De conclusie van de CMA dat we na de fusie de prijzen zouden optrekken is een zware miskenning van de dynamiek en van het zeer competitieve karakter van de voedingsmarkt in het Verenigd Koninkrijk.” Hij voegde er meteen aan toe geen beroep aan te tekenen tegen de weigering. Einde verhaal, dus.