Mosa Meat, de voedselpionier die in 2013 de eerste kweekvleeshamburger ter wereld presenteerde, heeft in een nieuwe kapitaalronde omgerekend 70 miljoen euro opgehaald. Het geld zal dienen om de productie van kweekvlees op te schalen.
Stap naar grootschalige productie
Aan de nieuwe kapitaalronde doen zowel bestaande als nieuwe investeerders mee, waaronder Nutreco en Jitse Groen, CEO van Just Eat Takeaway.com, en wordt geleid door het in Luxemburg gevestigde Blue Horizon Ventures.
“De afronding van deze financiering brengt ons een stap dichter bij het realiseren van onze missie om een schonere, vriendelijkere manier te ontwikkelen om echt rundvlees te maken. Onze partners brengen enorme strategische capaciteiten en expertise met zich mee, en delen onze sterke toewijding om de duurzaamheid van ons wereldwijde voedselsysteem te vergroten”, CEO zegt Maarten Bosch.
Mosa Meat zal de middelen gebruiken om de huidige pilot-productiefaciliteit in Maastricht uit te breiden en een productielijn van industriële omvang te ontwikkelen. Daarnaast zal het bedrijf bijkomende mensen aanwerven en gecultiveerd rundvlees introduceren aan consumenten.
In 2018 haalde Mosa Meat al eens 7,5 miljoen euro op. Het bedrijf sprak toen de ambitie uit om tegen 2021 met een eerste “afgewerkt product” op te markt te komen. Maar dat was al te optimistisch, blijkt nu.