Crisp eindigde 2022 met 50 miljoen euro verlies. Toch maakt de onlinesupermarkt zich sterk in 2024 voor het eerst winst te draaien, althans in Nederland.
“Drukste jaar ooit”
Boekjaar 2022 klokte voor Crisp af op een negatief eigen vermogen van bijna 36 miljoen euro en een verlies van 50 miljoen euro. Dat is nog een pak meer dan in 2021, toen het jaar vijftien miljoen euro in het rood eindigde. Dat bericht Quote op basis van de nieuwe balanscijfers. De omzet steeg in 2022 met 43%, tegenover 300% een jaar eerder.
Niks zorgwekkend, vindt CEO Tom Peeters echter: het hoort allemaal bij de groei. 2022 was “het drukste jaar ooit” voor Crisp: de onlinesupermarkt deed twee overnames, breidde uit in België en opende een nieuw distributiecentrum in Breda. Investeerders gingen gretig mee in het verhaal: ze stopten de verssupermarkt nog zestig miljoen euro toe.
In 2023 begon Crisp toch op de kosten te letten, met succes. De omzet en marge klommen sneller dan de kosten, zegt Peeters. De schuldeisers lieten leningen vorig jaar ook omzetten in aandelen. Nog voor de zomer van 2024 denkt Crisp op de Nederlandse thuismarkt zo rendabel te worden. Een jaar later rekent het bedrijf ook in België op winst.