Crisp groeit ook na de coronapiek door. De onlinesupermarkt wil nu een totaaloplossing worden, die met artificiële intelligentie al voorspelt wat de klant zal kopen en koken.
Fout van de Belgische supermarkten
Ook na de coronahausse tekent Crisp nog groei op, zegt medeoprichter Eric Klaassen aan Twinkle. In 2022 kreeg de supermarktapp er nog eens 75 miljoen euro aan vers kapitaal bij, trok het bedrijf naar België en nam het een maaltijdbox- en een kant-en-klaarmaaltijdleverancier over.
In België slaat de supermarktformule meteen aan, zegt Klaassen: veelal omdat de onlineservice van de Belgische concurrenten volgens hem nog niet op peil staat. Dat de Nederlandse ‘challenger’ binnen een tijdsslot bezorgt, onderscheidt Crisp volgens Klaassen al. Van die vermeende voorsprong kan het bedrijf dan profiteren.
Weten wie wat wanneer bestelt
Ook het korteketenmodel, dat volgens Klaassen ongeziene versheid garandeert, is een succesfactor. Crisp bestelt de kant-en-klaarmaaltijden bijvoorbeeld ’s avonds nog voor de volgende dag, maar ook bij andere producenten koopt de onlinesupermarkt pas in wanneer de klant heeft besteld. “In sommige gevallen wordt die specifieke vis die je bestelt ’s nachts van de boot gehaald”, aldus de ondernemer.
Door die beperkte voorraden (en de beperkte verspilling) zijn de marges ook hoger. Crisp beweert in Nederland winstgevend te zijn per order. Dat het bedrijf toch nog verlies maakt, heet een bewuste keuze te zijn: eerst moet er nog worden geïnvesteerd, met name in het aanbieden van een “totaaloplossing voor de voedselbehoefte”. Of het nu maaltijdboxen, kant-en-klaargerechten voor drukke dagen of verse ingrediënten zijn, Crisp wil alle eten bij de consument aan huis leveren.
Artificiële intelligentie zal de digitale supermarktspeler daarbij helpen. Crisp kan nu al het koopgedrag van klanten zo analyseren dat het weet welke recepten mensen maken en de volgende aankopen grotendeels kan voorspellen. Nu moeten klanten nog zelf kiezen om eerdere aankopen opnieuw in hun mandje te plaatsen, maar de onlinesupermarkt kan straks vanzelf vaste aankopen klaarzetten én voorspellen wanneer mensen welk gerecht maken. Of nieuwe recepten suggereren op basis van wat de klant lekker vindt. “Als je voldoende data hebt van je klanten, dan weet je op een gegeven moment wat ze wanneer gaan bestellen”, aldus Klaassen.