In 2030 moet minstens 30% van de verkochte groenten en fruit van Crisp afkomstig zijn van regeneratieve boerderijen. Natuurlijke landbouw moet het nieuwe normaal worden, zegt de online supermarkt, die nu ook B Corp-gecertificeerd is.
Vaste prijs- en volumeafspraken
Crisp is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die zich met een concrete doelstelling inzet voor de overgang naar regeneratieve landbouw – dat is landbouw die de bodem herstelt in plaats van belast. Regeneratieve boeren gebruiken geen chemische bestrijding, zware landbouwmachines of kunstmest. Door deze boeren voorrang te geven in het assortiment, wil Crisp ze helpen om rendabel te worden en zo de voedselketen naar een nieuw normaal brengen.
“Waar duurzaamheid bij traditionele supermarkten vaak gaat over het verminderen van negatieve impact, gaat regeneratie over het maken van een positieve impact. Met de boeren maken we vaste prijs- en volumeafspraken om bestaanszekerheid te stimuleren. En in de app vertellen we precies hoe natuurinclusief onze groene asperge is verbouwd, zonder gebruik van chemicaliën. Dat voegt waarde toe voor onze klant, want dat proef je”, zegt country director België Charlotte Van Loock.
Ecologische impact vergroten.
De boodschappen-app is sinds vandaag ook B Corp-gecertificeerd, net als bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely, Weleda en Patagonia. Het betekent dat het bedrijf voldoet aan hoge eisen op het vlak van milieuprestaties, transparantie en sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid. Crisp ziet het ook als een startschot om de ecologische impact nog verder te vergroten.
“Het feit dat we nu officieel een B Corp zijn met een score van 109 punten is een erkenning van onze unieke positie in de sector. We hopen dat B Corp een basisvereiste wordt voor alle supermarkten. Het helpt de toekomstbestendigheid van het voedselsysteem, omdat het bijdraagt aan transparantie. Het geeft inzicht in hoe we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren.”