Crisis helpt Colruyt handje
Met een omzet van 8,3 miljard euro doet Colruyt het dus nog 5,9% beter dan vorig jaar, of liefst 6,2% op vergelijkbare basis. Als reden voor het succes verwijst Colruyt naar zijn “laagsteprijzenstrategie en bijkomende kortingacties”, waarmee de keten “tegemoet komt aan de dalende koopkracht van de consument.”
Ondanks de licht gedaalde brutowinstmarge, van 25,6 naar 25,3%, ging ook de winst met zo’n vijf procent omhoog: Colruyt boekte de voorbije twaalf maanden een brutowinst van 2,106 miljard euro en een nettowinst van 354 miljoen euro (+3,1%). Ook over de grens gaat het goed met Colruyt: de Halse discounter presteerde in Frankrijk een mooie omzetstijging van 17%, die door de vele investeringen echter nog niet werd omgezet in positieve winstcijfers.
Wisselend beeld over andere activiteiten
De andere retailactiviteiten van Colruyt lieten een wisselend beeld optekenen: dankzij een aantal winkelopeningen mochten de formules OKay en Bio-Planet een omzetgroei van 11% noteren, terwijl DreamLand en DreamBaby leden onder het slechte weer en amper 2,8% omzet konden bijverdienen.
Spar Retail en de andere groothandelsactiviteiten mochten dan weer 9,8% omzetgroei vieren, terwijl de foodservice met 4,2% groeide. Beide takken samen zijn inmiddels goed voor één zesde van de totale groepsomzet. De tankstations van DATS24 ten slotte brachten bijna 15% meer in het laatje.
Doordat de economisch moeilijke periode nog steeds niet meteen over lijkt te gaan, kan Colruyt bovendien met gezond vertrouwen uitkijken naar een nieuw boekjaar dat de keten als “uitdagend” bestempelt. Vooral de kostengroei wordt wel als werkpunt gezien.