In de foodservice en horeca zal de economische schade van de coronacrisis oplopen tot minstens 1,2 miljard euro. Naar verwachting verliest de foodservicebranche in de komende drie weken zo’n 5,3% van zijn totale jaaromzet.
In het beste geval
Bij de foodservice- en horecasector wordt de impact van drie weken sluiting – en de aanloop daar naartoe – nu al op 1,2 miljard euro verloren omzet geraamd. Dat berekende Foodservice Alliance, nog uitgaande van het optimistische scenario dat na 3 april alles weer gewoon open mag.
Er is echter nu al sprake dat horecazaken misschien ook in de paasvakantie de deuren dicht moeten houden. In dat geval is de mogelijke impact “bijna surrealistisch”, waarschuwt het vakblad.
16 miljard euro schade in totaal
In de horeca gaat nu immers al 821 miljoen euro omzet verloren, loopt het conveniencekanaal 278 miljoen euro aan omzet mis en verliezen cateringbedrijven 79 miljoen euro omzet. Een voorbeeld: liefst 80% van de hotelboekingen zijn inmiddels geannuleerd. Naar schatting gaat 5,3% van de totale jaaromzet van de foodservicemarkt zo in drie weken tijd in rook op.
De verwachtingen liggen in lijn met het totale economische plaatje: werkgeversorganisatie Voka raamt de economische schade van de corona-uitbraak in totaal op 16 miljard euro. Driekwart van alle Vlaamse bedrijven zag zijn omzet al dalen door de coronacrisis, nog voor de overheid dinsdagavond extra strenge maatregelen afkondigde.
Takeaway meer kwaad dan goed
Opmerkelijk: overschakelen op een takeawaymodel, zoals veel restaurants en traiteurs momenteel doen, zou juist meer kwaad dan goed doen, meent het onderzoek. Foodservice Alliance wijst op verschillende gevaren bij zo’n omschakeling, van reputatieschade tot verpletterende concurrentie. Door gebrek aan ervaring kunnen horeca-ondernemers immers verkeerde prijzen of positionering kiezen.
Bovendien is er de vraag of de beperkte inkomsten opwegen tegen de gemaakte kosten, en of die kosten niet hoger zijn dan bij een volledige sluiting. Zo sluiten hamburgerketens Quick, Burger King en McDonald’s niet alleen hun restaurants maar stoppen ze ook hun drive-ins en thuislevering. Een volledige sluiting spaart niet alleen personeelskosten uit, de ketens laten ook weten niet aan de nieuwe verplichting van ‘social distancing’ te kunnen voldoen.