Bij sterkedrankenproducent Diageo heeft de coronapandemie de winst voor het volledige boekjaar, dat eind juni afliep, gehalveerd. De eigenaar van onder andere Smirnoff en Guinness moest 1,5 miljard euro afschrijven ten gevolge van het virus.
Volatiliteit blijft voortduren
De Britse drankengigant Diageo zag de nettowinst in het gebroken boekjaar 2019-2020 meer dan halveren door de coronapandemie: de nettowinst kwam in het jaar tot juni 2020 uit op 1,4 miljard pond (1,6 miljard euro), tegenover 3,16 miljard pond in het voorgaande boekjaar. De producent van onder meer Johnnie Walker en Tanqueray moest liefst 1,3 miljard pond (1,5 miljard euro) afboeken, vooral voor de gevolgen van de coronacrisis in India, Nigeria, Ethiopië en Zuid-Korea.
De jaarlijkse omzet daalde wereldwijd met 9% tot 11,75 miljard pond (13 miljard euro), op de Europese markt was er een daling van 12%. Ook het herstel is volgens CEO Ivan Menezes onzeker en de volatiliteit zal naar verwachting voortduren in het huidige boekjaar.
Voor de drankensector is dit de meest uitdagende periode ooit, zei ook de topman voor Frankrijk en Groot-Brittannië. Vooral de bierconsumptie is sterk gedaald (-20% in Europa) door de sluiting van cafés en de aanhoudende opschorting van evenementen, maar ook de whiskyverkoop hoorde bij de grootste verliezers. Met een omzetaandeel van 23% is die laatste voor Diageo een hoofdcategorie.