Prijzenoorlog
Met de overstap naar Frankrijk komt Costco wel terecht in een prijzenoorlog, die ervoor kan zorgen dat het voordeel van de keten voor zijn klanten miniem is. Costco heeft in andere landen, zoals Australië en Canada, succes geboekt door grote kortingen te geven op een beperkt assortiment. Een gemiddelde Carrefour Hypermarket heeft bijvoorbeeld 80.000 producten, daar waar Costco het doet met maar 4.000 producten.
Omwille van die prijzenoorlog is de druk op de marges in Frankrijk bijzonder groot geworden. Eind vorig jaar hebben grote Franse retailers daarom allianties gesmeed, om betere prijzen te kunnen afdwingen bij hun leveranciers, en het is dus nog maar zeer de vraag hoe Costco in dat veranderde landschap zijn plaats zal vinden.
Costco heeft ondertussen plannen om de komende tien jaar tot vijftien warenhuizen te openen in Frankrijk. Eerder opende het in Europa ook al vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje. De concurrenten van Costco voeren echter al enkele jaren protest tegen de komst van de Amerikaanse keten. Eerdere plannen werden daardoor al meermaals door de Franse autoriteiten tot een stilstand gebracht. In mei van vorig jaar werd dan toch de bouw van een vestiging in een buitenstand van Parijs goedgekeurd.