Ondanks een dalende omzet, wist drankenproducent Coca-Cola in 2015 een hogere winst te halen dan een jaar eerder. Dat was voor een stuk te danken aan het besparingsprogramma, dat werd opgezet door CEO Muhtar Kent.
Besparingen gaan verder
De omzet van Coca-Cola daalde in 2015 met vier procent naar 44,3 miljard dollar (39,5 miljard euro). Die daling was echter voor een deel te wijten aan de sterke positie van de dollar, waardoor verkopen in het buitenland minder geld in het laatje brachten.
Door prijsverhogingen en een besparingsprogramma wist Coca-Cola de winst immers toch de hoogte in te jagen naar 7,4 miljard dollar (6,6 miljard euro). Dat is 3,6 procent meer dan een jaar geleden.
In het vierde kwartaal daalde de omzet ook, maar minder dan verwacht. Analisten hadden een omzet van 9,9 miljard dollar (8,8 miljard euro) voorspeld, maar uiteindelijk strandde die op 10 miljard dollar (8,9 miljard euro). De winst groeide in het laatste kwartaal van 770 miljoen dollar (684 miljoen euro) naar 1,24 miljard dollar (1,10 miljard euro).
CEO Muhtar Kent is nog niet van plan om zijn besparingen stop te zetten. Hij wil elk jaar 3 miljard dollar besparen en wil tegen 2017 alle bottelarijen in Noord-Amerika verkopen aan franchisehouders. Coca-Cola verwacht in 2016 een omzetgroei en een toename van de winst van 4 tot 6 procent.