Bij pralinemaker Leonidas eindigde heel wat chocolade in de vuilnisbak door de lockdowns. Toch heeft de chocolatier geleerd uit de coronacrisis: pralines kunnen online en Belgen kopen weer lokaal.
Alle vooruitgang weggeveegd
De coronacrisis kwam voor Leonidas op een heel slecht moment: Pasen is voor de pralineketen normaal gezien het belangrijkste verkoopmoment, op kerst na. Nu lag de verkoop drie maanden lang – maart, april en mei – bijna helemaal stil, terwijl de winkels als voedselverkopers wel open mochten blijven.
Het resultaat: de winst van het bedrijf kelderde, laat CEO Philippe de Selliers weten aan De Tijd. In het boekjaar 2019-2020, dat tot juni liep, had de chocoladeproducent voordien op een winst van 15 miljoen euro gerekend, liefst dubbel zoveel als een jaar eerder. Tot begin maart zag het er ook naar uit dat dat opzet zou slagen, maar toen kwamen de lockdowns en zakte de brutobedrijfswinst weer naar 7 miljoen euro.
Tonnen pralines verloren
De kosten liepen door de coronacrisis torenhoog op: volgens De Selliers lagen enorme paasvoorraden klaar, waarvan 200 ton gratis aan de winkels van de franchiseketen is geleverd, een deel aan de medewerkers werd gegeven maar uiteindelijk toch nog veel moest worden weggegooid. Ook de beschermingskosten voor de medewerkers in de 1300 winkels over heel Europa liepen op.
Toch zijn er ook lichtpuntjes: zo heeft Leonidas geleerd dat het meer online kan verkopen. De online-omzet werd rond Pasen zelfs dertig keer hoger. Hoewel het potentieel volgens De Selliers beperkt blijft – maximum 5% van de omzet – lanceert het pralinemerk over enkele weken zowel leveringen aan huis als click&collect.
Ook steeg de omzet in juli opeens met 30%, dankzij Belgische klanten die “graag lokaal kopen”. Wel kan de hittegolf nu toch weer voor een forse terugval zorgen. Leonidas is niettemin vast van plan om de “winkeluitbaters goed te ondersteunen” en ook voor ontslagen in de productieafdeling hoeven medewerkers niet te vrezen.