In België kenden de supermarkten en buurtwinkels een sterke verkoopweek na Pasen, terwijl de omzetten in Nederland significant terugvielen. Consumenten zijn in beide landen pessimistisch gestemd, zo blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Sterke week na Pasen
De verkoop in de Belgische supermarkten en buurtwinkels steeg in week 16 (13-19 april) met 2,4% op jaarbasis. Dat is sterk, als men weet dat Pasen vorig jaar later viel. In contrast daarmee staat de omzet in de Nederlandse supermarkten: die daalde in dezelfde week met wel 9,8%. Terugblikkend op de voorbije weken zien we dat de hamsterpieken in België hoger waren en dat de omzet ook nu nog op een beduidend hoger niveau zit. Een voor de hand liggende verklaring is er niet meteen, al zouden de strengere lockdownmaatregelen in België er voor iets kunnen tussen zitten.
“Wat we echt interessant vinden is dat de verkoop van supermarkten en buurtwinkels in België vorige week relatief hoog was met +2,4%. Ik zeg dat ze hoog zijn omdat de verkoopcijfers vergeleken worden met de latere paasweek van vorig jaar, en we zien over het algemeen een kleine daling in de verkoop na de paasweek”, zegt algemeen directeur Johan Vrancken van Nielsen Benelux Connect. “In Nederland bijvoorbeeld daalde de omzet van de supermarkten met bijna 10%. Dit betekent toch een aanzienlijk verschil in het winkelgedrag in deze buurlanden.”
Overigens peilde Nielsen ook naar het sentiment van Belgische en Nederlandse consumenten met betrekking tot de coronapandemie. Veel optimisme is er niet: 80% van de Belgen en 83% van de Nederlanders geloven niet dat de crisis op korte termijn zal eindigen.