Ter Beke, producent van vleeswaren en bereide maaltijden, heeft er een moeilijk halfjaar op zitten door sterk gestegen kosten in volle coronacrisis. Innovaties werpen wel vruchten af.
Veiligheidsmaatregelen
Als gevolg van de coronapandemie daalde de omzet van Ter Beke in de eerste jaarhelft lichtjes tot 356,2 miljoen euro (-1%): de lockdownmaatregelen veroorzaakten een dalende verkoop in het foodservicekanaal en in de retail werden er tijdelijk wat minder bereide maaltijden verkocht.
Bovendien stegen de kosten significant: de producent diende te investeren in plexiwanden en temperatuurscanners om de veiligheid te garanderen in de fabrieken. Sommige producten moesten geschrapt worden omdat ze niet veilig konden worden geproduceerd en er was ook een verhoogd absenteïsme in maart en april. Daar bovenop was er de impact van historisch hoge prijzen voor varkensvlees en sterk stijgende prijzen voor kaas en andere ingrediënten. Bovendien reorganiseerde de groep haar Nederlandse vleeswarenactiviteiten. Al die factoren samen veroorzaakten een nettoverlies van 10 miljoen euro.
Gezonder en duurzamer
De vleeswarenindustrie blijft gekenmerkt door een scherpe prijsconcurrentie tussen retailers, met aanhoudende margedruk voor de producenten tot gevolg, zegt Ter Beke. Het bedrijf zet in op innovatie, met gezondere producten en duurzame verpakkingen. De fabrikant lanceerde onder meer een gamma ‘fruitbeleg’, met vegan label en Nutri-Score A.
In de afdeling bereide gerechten zet het bedrijf onder andere in op halal gerechten, een groeiend marktsegment. Er is ruimte voor optimisme nu de restaurants weer open zijn en het consumentengedrag wat normaliseert: Ter Beke blijft marktleider in het segment van de koelverse mediterrane pastamaaltijden, een markt die ondanks de coronacrisis uitstekende perspectieven biedt. Retailers vergroten de schapruimte voor deze producten om te beantwoorden aan de behoefte aan gemak en als antwoord op de concurrentie van thuisbezorgde maaltijden. Ook het foodservicekanaal zal geleidelijk weer aantrekken, verwacht het bedrijf.