Wat kunnen foodretailers doen om de coronacrisis het hoofd te bieden? Consultancybureau McKinsey geeft concrete tips, waaronder nieuwe opportuniteiten voor overnames straks in de nasleep van de crisis. We halen er de meest relevante tips voor u uit.
Bescherm jezelf met tech en data
Technologie treedt op als reddende engel: het maakt het mogelijk om contactloos en efficiënt te werken, zowel voor de kantoorbedienden die nu telewerken als voor de medewerkers op de winkelvloer. Mobiel scannen, zelfscankassa’s en elektronisch betalen helpen de hygiëne te bewaren in de supermarkten en het besmettingsgevaar te beperken, terwijl retailers met sterk uitgebouwde e-commerceplatformen en onlineboodschappendiensten daar nu de vruchten van plukken.
Ook zorg dragen voor de eigen medewerkers is echter van cruciaal belang. McKinsey ziet dat retailers wereldwijd ondersteuning bieden aan de meest kwetsbaren, niet het minst binnen de eigen rangen. Zo wordt bij spelers zoals Target in de Verenigde Staten betaald ziekteverlof ingevoerd voor wie besmet is, worden er gratis tests voorzien en mag wie zich ziek voelt of in een risicogroep zit thuisblijven.
Voedselwinkels moeten zich daarbij voorbereiden op worstcasescenario’s, klinkt het nog, door bijvoorbeeld proactief back-upplannen te maken voor de meest cruciale medewerkers, door te werken in A/B-teams en door snel extra flexibele capaciteit (proberen) in te huren.
Daarnaast is het net zo belangrijk om de vraag van de consument proactief te beheren. Het rapport raadt aan de marketing- en promotiekalender helemaal te herbekijken om onverwachte pieken in de toeleveringsketen af te vlakken. Niet alleen vandaag trouwens, ook geregeld in de toekomst.
Bekijk het lokale plaatje
Per land en zelfs regio is de situatie, en dus ook het consumentengedrag, anders. Afhankelijk van de fase waarin men zit, kiezen consumenten bijvoorbeeld achtereenvolgens voor ‘hamster’-inkopen en fruit en groenten, toch gevolgd door ‘comfort food’ zoals bier en snacks om de periode van zelfisolatie wat draaglijker te maken.
Er is bovendien een flinke verschuiving in de winkelformaten die het goed doen: gemakswinkels zien hun omzet sterk dalen, terwijl sommige e-commercespelers tot 700% meer bestellingen binnen krijgen. Door voortdurend op de hoogte te blijven van wat er op gedetailleerd, lokaal niveau gebeurt, kunnen foodretailers adequaat en snel handelen, klinkt het advies dan ook.
Net zoals in elke crisis, zijn een virtueel zenuwcentrum, financiële stresstests en nauwkeurige cashcontrole meer dan noodzakelijk. Niet alleen voor de retailers zelf, maar ook voor de andere stakeholders in de toeleveringsketen. “Als foodretailer ben je de ruggengraat van de voedselvoorzieningsketen en de meeste van je bedrijven zijn rijk aan contant geld, wat betekent dat het opsporen van problemen met contant geld buiten het eigen bedrijf van cruciaal belang is”, zeggen de analisten van McKinsey.
Concreet gaat het dan bijvoorbeeld om het sneller uitbetalen van leveranciers om hen overeind te houden, zoals onder andere Morrisons in het Verenigd Koninkrijk doet, of omgekeerd betalingen uitstellen bij gesloten gemakswinkels of speciaalzaken. “Je bent maar zo sterk als de zwakste schakel in je (logistieke) keten”, herhalen de consultants de bekende leuze.
Ga voor overnames
Na de coronacrisis zullen de nieuwe ‘gewoonten’ niet zomaar verdwijnen. Ze hebben immers een versnelling veroorzaakt van wat al onderweg was: e-commerce, contactloos shoppen, lokale toeleveringsketens, thuisbezorging en meer. Zelfs nu al zouden voedselretailers moeten nadenken over zaken zoals virtuele teams, automatische bevoorrading en minder grote afhankelijkheid van bepaalde leveranciers of regio’s om hun bedrijfsmodellen toekomstbestendig te maken.
Elke crisis leidt bovendien tot een nieuwe golf van partnerships, fusies en overnames. “Zoals blijkt uit de meer dan 150 winstwaarschuwingen van de afgelopen dagen, hebben veel bedrijven het moeilijk. Slechts zeer weinig van hen zijn voedselretailers”, hint McKinsey zonder verpinken: “De kans op een nieuwe strategische zet is groot, vooral voor bedrijven die rijk aan cash maar arm aan groei zijn.”
In welke richting de levensmiddelenbranche dan kan kijken? Van diversificatie in de foodservice over nieuwe franchisemodellen en verticale integratie tot technologiebedrijven, het zijn allemaal kanshebbers in de nasleep van de crisis, besluiten ze bij McKinsey.