In een nieuwe internationale studie heeft Mondelēz International de rol van snacken in het dagelijkse leven van consumenten onderzocht. Snacks blijken een bron van troost en verbinding in tijden van corona.
Meer thuis
Het is de tweede jaar dat Mondelēz het zogenaamde ‘State of Snacking report’, ontwikkeld in samenwerking met consumentenonderzoekspecialist The Harris Poll, voorstelt. In de studie gaat het voedingsconcern op zoek naar (wereldwijde) consumptietrends en onderzoekt het met name het belang van tussendoortjes in het leven van de consument.
Volgens Mondelēz onderstreept het rapport de groei van het snacken wereldwijd en hoe gedrag, sentiment en routines rond voedsel door de coronapandemie zijn hertekend. Bijna 9 op 10 respondenten (88%) geeft aan nu meer (46%) of evenveel (42%) te snacken als vóor de crisis. Het snacken zat wereldwijd al in de lift, maar die trend is alleen maar versneld doordat consumenten meer tijd thuis doorbrengen.
Troost en verbinding
Meer dan de helft van de respondenten zegt dat snacken tijdens de pandemie een “levenslijn” is geweest (52%), een uitspraak waarin 69% van de thuiswerkende ouders zich herkennen. Voor velen zijn snacks ook een bron van troost en verbinding in eenzame dagen. Drie op de vier volwassenen wereldwijd hebben de afgelopen 6 maanden een verbinding met anderen gemaakt via voedsel, door samen een snack te bereiden (40%), door het geven van een snack als cadeau (31%), of door boodschappen te doen voor iemand die niet zelf kon gaan (29%).
“De bevindingen van ons rapport bevestigen de sleutelrol die snacken speelt in het leven van de wereldwijde consument, het groeiende belang van snacken in 2020 en de momenten van rust die het biedt als individuen en gezinnen thuis blijven en de uitdagingen blijven aangaan die de coronapandemie met zich meebrengt”, zegt Dirk Van de Put, voorzitter en CEO van Mondelēz International.