Eind vorig jaar kregen de Belgische Cora hypermarkten opnieuw een kapitaalinjectie van moederbedrijf Louis Delhaize Groep. De toekomst oogt onzeker: kandidaat-overnemers zouden hoofdzakelijk in het vastgoed geïnteresseerd zijn.
Open op zondag?
Om het jaar 2025 door te komen, heeft Cora van z’n eigenaars een enveloppe van 30 miljoen euro gekregen, bevestigt directeur Olivier Haller aan L’Echo. Hij zit niet stil: de hypermarktketen, die nog zeven winkels heeft in België, is recent nog een samenwerking aangegaan met Kiabi en dringt de voedselverspilling terug met een nieuwe tool van Too Good To Go. “We zijn druk bezig met het aanpassen van onze strategie in het licht van recente ontwikkelingen, waaronder het nieuwe regeringsakkoord”, zegt hij, mogelijk doelend op zondagsopeningen.
Cora vecht voor z’n overleven in afwachting van een eventuele overname. Het moederbedrijf verkocht immers alle andere activiteiten: Delitraiteur, Match en Smatch gingen naar Colruyt Group, Louis Delhaize werd overgenomen door Delhaize. Carrefour kocht de Franse en Roemeense activiteiten van Cora en Match, E.Leclerc nam Cora Luxemburg over.
De directie heeft de zowat 2.000 medewerkers verzekerd dat een faillissement uitgesloten is en dat het bedrijf op zoek is naar kopers. Vakbonden zien dat er in de winkels geregeld bezoekers opdagen die zich een beeld komen vormen van de activa, maar gesprekken met kandidaten zouden zich naar verluidt concentreren op het potentieel van het vastgoed, dat mogelijk in kleinere onderdelen zou worden opgedeeld – wat de facto het einde van Cora zou betekenen.