Louis Delhaize zag zijn omzet in 2020 opnieuw lichtjes stijgen. CEO Ludovic Holinier ziet in de resultaten de eerste vruchten van het strategisch plan dat eind 2019 werd gelanceerd.
“Online is rendabel”
De Belgische groep, die driekwart van zijn omzet in Frankrijk realiseert, zag zijn omzet met 0,6% groeien naar 7,28 miljard euro. Exclusief brandstof en catering bedroeg die groei zelfs 5,1%, benadrukt de topman in L’Echo. Vooral de onlineverkoop deed het uitstekend en lag 46% hoger dan het jaar voordien.
Volgens Holinier is die e-commerce, door de opzet vanuit de fysieke winkels, bovendien winstgevend. “Wij hebben er vrijwillig voor gekozen onze producten in winkels te verzamelen, in de eerste plaats om een zo breed mogelijk assortiment te kunnen aanbieden. Daarom hebben wij niet geïnvesteerd in grote geautomatiseerde magazijnen. Dezelfde teams bedienen de klanten in de winkel en op het internet. Hierdoor kunnen wij winstgevendheid genereren op de digitale kanalen.”
In België heeft de herstructurering van de Match en Smatch-winkels, die eind 2019 van start is gegaan (zeventien winkels gesloten, 210 banen geschrapt), de keten in staat gesteld weer te groeien en winstgevend te worden. Niettemin rest er nog veel werk op vlak van concept en positionering van die merken, weet Holinier. “Wat Cora betreft, heeft 2020 ons in staat gesteld de relevantie van ons gedecentraliseerde en lokale model te verifiëren. Al onze winkels zijn gegroeid. En Delitraiteur (41 winkels) groeit ook. En we plannen drie tot vier openingen per jaar in de komende jaren.”