Met MyAuchan rolt de Franse retailgroep Auchan een nieuw concept uit van stedelijke gemakswinkels. De ambitie is ‘fygitaal’: een versmelting van fysieke en digitale retail, met horeca-elementen daar bovenop.
Winkel met verbruiksruimte
Het is een trend: vooral in de grote steden ontwikkelen retailers nieuwe buurtwinkelformules die nadrukkelijk antwoorden bieden op alle dagelijkse of onmiddellijke behoeften van passanten en buurtbewoners. Zo ontstaan enseignes die naast hun retailfunctie ook diensten en horecaconcepten integreren: denk aan eerdere démarches van Carrefour met de formule Bon’App in Frankrijk of met de nieuwste generatie Carrefour Express in België. Bij Auchan noemen ze het ‘ultra proximité’ en bedachten ze de formule MyAuchan.
De eerste vestiging opende eind 2016 in Parijs: de stadswinkel van 298 m² verkoopt een assortiment van zo’n 5.500 referenties aan scherpe prijzen en wil een vernieuwend multichannelconcept zijn voor snelle boodschappen, lunch- of snackpauzes en dagelijkse diensten. MyAuchan beschikt over een verbruiksruimte met sinaasappelpers, Nespresso-koffiemachine, drinkfontein, microgolfoven en grill. Klanten kunnen hier een hapje eten, de krant lezen, hun laptop of smartphone opladen en gebruik maken van het wifinetwerk. De bakkerij krijgt een hoofdrol, net als een sushistand. Verder biedt MyAuchan een reeks diensten: droogkuis, foto-ontwikkeling, postpunt… en dat is dagelijks van 7u tot 22u.
Intussen staat de teller op vijf locaties in Frankrijk: de recentste opening vond plaats op 1 december, in Rijsel. Net als bij de eerste vestiging ging het om een verbouwing van een bestaande buurtwinkel onder het enseigne A2 Pas – Auchan wil zijn verschillende winkelformules harmoniseren en onder één merk brengen. Deze winkel is iets groter dan de eerste: 427 m², met zo’n 7.200 referenties in de rekken. Auchan test het concept overigens ook in de Portugese hoofdstad Lissabon (drie vestigingen tot nu toe).
Fysiek én digitaal
MyAuchan wil naar eigen zeggen een ‘fygitaal’ concept zijn en dus het beste van de fysieke handel (nabijheid, aantrekkelijkheid, winkelplezier, service…) combineren met de flexibiliteit van de digitale handel. Daarom vinden shoppers in de winkel een bestelzuil die toegang geeft tot het assortiment van de webshops auchan.fr en auchandirect.fr. Ze kunnen hun online bestelling volgens ter plaatse laten leveren in gekoelde lockers, maar de winkel bezorgt ook bestellingen per fiets.
Wellicht niet toevallig is het enseigne genoemd naar de smartphone-app van de groep (een app die intussen weer gewoon Auchan heet). Geïnspireerd door Amazon test de formule ook een toepassing die klanten toelaat boodschappen zelf te scannen met hun smartphone en vervolgens mobiel af te rekenen (net als onder andere concurrent Monoprix dat doet). Deze concepten gaan evenwel nog lang niet zo ver als het ‘just walk out’-concept van Amazon Go.