Dankzij stijgende verkopen voor suikervrije frisdranken rapporteert Coca-Cola sterker dan verwachte kwartaal- en jaarcijfers. Ondanks prijsverhogingen zag de fabrikant ook de volumes toenemen.
Marktaandeelwinst
De omzet van Coca-Cola steeg in 2024 met 3% naar bijna 47,1 miljard dollar (45 miljard euro). Door hogere kosten daalde de nettowinst wel met 1% naar 10,6 miljard dollar (10 miljard euro). De omzetstijging is deels te danken aan prijsverhogingen met gemiddeld 11%, maar ook de volumes stegen licht – vooral in China en de Verenigde Staten. De fabrikant heeft met name een sterk vierde kwartaal achter de rug, met een omzetstijging van 4,2% naar 11,4 miljard dollar (11 miljard euro).
De cijfers contrasteren met die van concurrent PepsiCo, die vorige week nog meldde dat consumenten besparen op snacks en frisdranken. Coca-Cola blijkt marktaandeel te winnen in de VS, door een grotere vraag naar suikervrije frisdranken – en dan vooral Coca-Cola Zero, met een volumegroei van 9%. In opkomende markten lanceert het bedrijf lokale smaakvarianten en verpakkingen met verschillende prijspunten. Voor 2025 verwacht Coca-Cola een autonome omzetgroei tussen 5 en 6% en een stijging van de winst per aandeel met 2 tot 3%.