Voor Europese consumenten die hun voedingspatroon willen veranderen, is gezondheid de grote prioriteit. Duurzaamheid vinden ze veel minder belangrijk. Een knelpunt is de beschikbaarheid van betrouwbare informatie over voeding.
Budgettaire belemmering
Op de vraag wat ze zouden willen veranderen aan hun eetpatroon, zegt de helft van de Europese consumenten (51%) dat gezonder eten hun eerste prioriteit is, terwijl amper 9% prioriteit geeft aan duurzamer eten. Sinds 2020 is het aantal consumenten dat rekening houdt met duurzaamheid in hun voedingspatroon zelfs gedaald: van 51% naar 46%. Dat blijkt uit het recentste EIT Food Trust Report, een jaarlijks onderzoek dan in opdracht van de Europese voedselinnovatiegemeenschap in juli en augustus 2024 werd uitgevoerd onder 19.871 consumenten in achttien landen.
57% van de consumenten wil minder vet eten, 61% minder suiker en 59% minder bewerkte voedingsmiddelen. Minder dan één op de vijf (18%) vermijdt momenteel producten op dierlijke basis, terwijl 25% zegt dat ze hun inname van producten op dierlijke basis verder zouden willen verminderen. Gevraagd naar hinderpalen om hun eetpatroon te veranderen, verwijst bijna een derde (31%) naar budget als belangrijkste belemmering. Ook het doorbreken van huidige gewoonten is moeilijk voor meer dan een kwart (27%).
Gebrek aan informatie
Duidelijk is dat consumenten een gebrek aan informatie en kennis over voedsel ervaren: minder dan de helft (45%) zegt een onderscheid te kunnen maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare informatie over voedsel, 48% is ervan overtuigd dat ze weten waar ze betrouwbare informatie over voedsel kunnen vinden. Minder dan de helft (46%) zegt voldoende kennis te hebben over de duurzaamheid van voedsel. “Hoe kunnen we van consumenten verwachten dat ze hun gedrag veranderen als ze geen toegang hebben tot de informatie die ze daarvoor nodig hebben?” vraagt Sofia Kuhn, directeur public insights and engagement bij EIT Food zich af.
Het vertrouwen in belangrijke actoren van de voedingssector is erg laag, zoals ook vorig jaar al bleek uit een eerder editie van het onderzoek. Minder dan 30% van de consumenten beschouwt retailers, overheden, restaurants en cateraars als een betrouwbare bron van informatie over de gezondheid en duurzaamheid van voedsel. Twee derde (66%) vertrouwt artsen en gezondheidswerkers wél als bronnen van informatie over gezonde voeding. 57% vertrouwt wetenschappers en academici als het gaat om informatie over duurzaamheid in voeding. Minder dan een vijfde van de consumenten vertrouwt erop dat de media (kranten, tijdschriften en televisie) accurate informatie geven over de gezondheid en duurzaamheid van voedsel.