Dankzij een sterk vierde kwartaal, met name in Europa en Latijns-Amerika, is Mondelez er alsnog in geslaagd de verwachtingen waar te maken. De wereldleider in snacks zag zijn jaaromzet afklokken op 25,9 miljard dollar en zijn winst met driekwart stijgen.
Sterke groei in Europa
De maker van koekjes (LU, Oreo, BelVita), chocolade (Milka, Côte d’Or, Toblerone) en kauwgum (Trident) zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 2,9% stijgen tot 6,966 miljard dollar, zo’n 5,6 miljard euro: een sterke groei waarbij Europa (+5%) en Latijns-Amerika (+4,2%) het voortouw namen. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft Mondelez te kampen met een groeiende trend richting gezondere snacks en ging de omzet 0,6% achteruit.
Over heel 2017 klokte de omzet af op 25,896 miljard dollar of zo’n kleine 21 miljard euro: dat is omzeggens even veel (-0,1%) als vorig jaar, al was er organisch wel een groei met +0,9%. Als verklaring voor de eerder matige groei verwijst het management onder meer naar de wereldwijde cyberaanval met de “Petya”-malware, waarvan Mondelez (en nog tal van andere multinationals) vorige zomer het slachtoffer werden. Die aanval speelde de levering en facturatie serieus parten, klinkt het. In onze regio steeg de jaaromzet van Mondelez nog met 0,4%, in Amerika was er een terugval met 2,3%.
2,92 miljard dollar winst
Mondelez zag zijn nettowinst het voorbije jaar met driekwart stijgen (+76,1%) tot 2,92 miljard dollar of zo’n 2,35 miljard euro. De groep is erin geslaagd de kosten met 9,6% te drukken en kreeg van president Trump een mooi cadeau: de recente belastingverlaging in de Verenigde Staten leverde de groep zo’n 53 miljoen dollar op.
Voor 2018 mikt Mondelez, sinds november geleid door de Belg Dirk Van de Put, op een organische groei van 1 tot 2%: alleszins beter dus dan de +0,9% van het voorbije jaar.