In een heleboel filialen van Colruyt en OKay is dezer dagen geen koffie meer te krijgen van Douwe Egberts. Aanleiding zijn de aanslepende prijsonderhandelingen tussen beide partijen. Om zijn laagsteprijsgarantie te kunnen blijven waarmaken, probeert de retailer uit Halle het onderste uit de kan te halen.
“Binnenskamers oplossen”
“Elk jaar onderhandelt de Colruyt Group met de verschillende leveranciers”, zegt Hanne Poppe van Colruyt in GVA. Meestal leidt dit ook snel tot een overeenkomst, maar soms duurt het wat langer en kan het resulteren in lege schappen in de winkels. “Uiteraard begrijpen we dat deze situatie vervelend is voor klanten die hierdoor hun vertrouwde product niet meer terugvinden in onze rekken.”
Details over de onderhandelingen zijn niet bekend. Zowel Colruyt als Douwe Egberts willen het onderhandelingsproces op een constructieve manier voeren. “Ze hebben er allebei belang bij om dit binnenskamers op te lossen”, zegt retailexpert Gino Van Ossel. “En nadien ook stil te houden wie uiteindelijk heeft toegegeven. Anders zouden ze andere merken of winkelketens op ideeën kunnen brengen.”
Geen winnaars
Volgens Van Ossel is het voor beide partijen wel belangrijk dat het geschil zo snel mogelijk opgelost wordt, want anders dreigen ze allebei te verliezen. “Mensen die trouw zijn aan een merk gaan naar een andere winkel en dus verliest Colruyt omzet. En vaste klanten die toch naar Colruyt gaan en absoluut koffie nodig hebben, nemen een ander merk dat hen misschien evengoed bevalt zodat ze het nadien misschien blijven kopen.”
In een recent verleden lag Colruyt ook al overhoop met PepsiCo, Mars en Nestlé. Het conflict met Mars sleepte vorig jaar twee maanden aan. Een jaar eerder waren tientallen Nestlé-producten lange tijd niet verkrijgbaar in de filalen van Colruyt.
Conflicten als deze zijn zeker geen uitzondering. Maar vaak komen ze niet naar buiten, weet Van Ossel. Begin deze maand voorspelde Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce, wel dat de spanningen tussen retailers en leveranciers wellicht zouden toenemen. De bikkelharde concurrentie en krimpende marges zorgen voor meer druk zowel bij de retailers als bij de leveranciers, stelde hij toen in een interview met RetailDetail.