De Italiaanse supermarktketen Conad versterkt haar positie in Italië door de overname van de retailactiviteiten van het Franse Auchan. Dat wil met de verkoop van zowat 1600 winkels zijn miljardenverlies wat stelpen.
Strategische overname
Auchan Retail heeft vandaag een akkoord bereikt met Conad, de Italiaanse coöperatieve retailgroep, omtrent de verkoop van bijna alle activiteiten van Auchan Retail Italia. Dat laat het Franse concern weten in een persbericht. Auchan is (of was) sterk verankerd in Italië en heeft 1600 winkelpunten van diverse formats (hypermarkten, supermarkten en gemakswinkels) op het schiereiland. Die worden uitgebaat onder de merknamen Auchan en Simply, deels in eigen beheer en deels door franchisenemers. Geografisch gezien is het winkelnetwerk complementair met dat van Conad.
De supermarkten van Auchan Retail op Sicilië en de drogisterijen van Lillapois zijn niet opgenomen in de overeenkomst. Ook de verkooppunten in winkelcentra vallen niet onder het akkoord: zij zullen verder worden beheerd door Ceetrus, dat zijn activiteiten in Italië gewoon voortzet. Ceetrus is de vastgoeddivisie van de groep Auchan en heette tot vorig jaar Immochan.
Reorganisatie
“Door de expertise van Conad en Auchan samen te brengen, willen we de moeilijke situatie waarin Auchan Italia zich momenteel bevindt verbeteren en Conad toelaten om zijn ambitieuze plannen verder te zetten. Voor het personeel is het de kans om toe te treden tot een Italiaanse speler met een sterke commerciële dynamiek”, aldus Edgard Bonte, president van Auchan Retail.
De overname vereist wel nog de goedkeuring van de Italiaanse mededingingsautoriteiten.
Auchan beleeft moeilijke tijden: het Franse concern boekte afgelopen jaar een verlies van 1,1 miljard euro en heeft onlangs een grote reorganisatie aangekondigd in Frankrijk.