Groentemerk Bonduelle roept supermarkten op om mee te stappen in de transitie naar plantaardige voeding en duurzame landbouw: “Retailers spelen een bepalende rol: welke producten zien we in het assortiment, welke promoties zien we op de folders?”
Voedingspatroon wijzigen
Als we mensen meer groenten doen eten, leidt dat uiteindelijk tot een betere wereld, is de overtuiging van Ilonka Audenaerde, general manager Bonduelle Noord-Europa: “Heb je de film ‘A Life on Our Planet’ van David Attenborough gezien? Die is nu uit op Netflix. Hij schetst daarin dat we de helft van het landbouwareaal zouden kunnen teruggeven aan de natuur als we ons voedingspatroon wijzigen van dierlijk naar veel meer plantaardig. Dat zou een enorme boost betekenen voor de biodiversiteit. Het is daarom belangrijk dat we de transitie maken van dierlijk naar plantaardig, en ook naar een duurzamer landbouw.”
In die transities wil Bonduelle mee het voortouw nemen. Het familiebedrijf bestaat al sinds 1853 en zet een kleine 3 miljard euro om met 14.500 medewerkers. “We zijn het grootste groentemerk ter wereld. Onze missie is ‘door plantaardige voeding een betere toekomst creëren’. Wij vullen die missie concreet in met zeven beloftes op het vlak van duurzame landbouw en duurzame voeding. En we gaan de komende jaren hard aan de slag om tegen 2025 B-Corp gecertificeerd te zijn: dat is een certificering die bedrijven krijgen als ze aan de hoogste standaarden voldoen op het vlak van sociale verantwoordelijkheid en milieu.” Een ambitieuze doelstelling, want B-Corp raakt alle geledingen van de organisatie. “We willen de beste ‘voor’ de wereld zijn, eerder dan de beste ‘van’ de wereld,” verklaart innovatiemanager Friek van Helden. Ze wijst op de grote uitdagingen: we zullen in 2050 met 10 miljard mensen zijn, dat zijn veel monden om te voeden. En voeding is verantwoordelijk voor zo’n 23% van de uitstoot van broeikasgassen wereldwijd.
De ultiem veilige voeding
De verschuiving naar meer plantaardige voeding is volop aan de gang, ook in de Benelux, en de coronacrisis lijkt deze ontwikkelingen nog te versnellen. “Met de uitbraak van corona zagen we eerst het enorme hamsteren, met een grote stijging in de afzet. Dat is nu wel weer naar een normaal niveau. Daarnaast zien we dat het bewustzijn van mensen over gezonde voeding enorm toeneemt. De vraag is, in hoeverre gaan mensen ook hun gedrag veranderen? We hebben met veel succes talrijke peulvruchten op de markt gebracht die ook als vleesvervanger fungeren, zoals bonen, linzen en kikkererwten. Die producten hebben echt een connectie met het moderne koken, met het nieuwe eten. Zo geven we een relevante invulling aan die noodzaak om meer plantaardig te eten. Ons speelveld is wezenlijk aan het veranderen van ‘groenten in een blikje’ naar plantaardige voeding.”
Dat zie je ook in het schap met groenteconserven, dat tien, twintig jaar geleden nog werd beschouwd als een banale, saaie categorie, weinig innoverend of kwalitatief. Dat is vandaag wel anders. “Zeker! Veel consumenten herontdekken de categorie. We hebben allemaal veiligheid op één staan, en wij hebben de ultiem veilige voeding: het is lang houdbaar, supergemakkelijk en supergezond. Wat mensen zich niet altijd realiseren is dat het inblikken op zich de bewaarmethode is: er zitten geen conserveringsmiddelen in. Het is een beproefde, veilige methode om groenten te bewaren tot wanneer je ze nodig hebt.”
Van ‘must’ naar ‘lust’
Met welke categorie-aanpak wil Bonduelle de groenteconsumptie verder verhogen? “Het belangrijkste is om het imago te veranderen van ‘must’ naar ‘lust’: tonen welke leuke en lekkere dingen je met groenten kan doen. We hebben de troeven. Al onze groenten zijn met stoom bereid, wat betekent dat we de beste smaak, kleur en bite garanderen. We bieden veel variatie, met een breed gamma groenten en peulvruchten. We spreken niet voor niets van de ‘verrassende groente van vandaag’. En we hebben allerlei verschillende formaten: sinds een dik jaar bijvoorbeeld ook miniblikjes voor éénpersoonshuishoudens, of voor gebruik als ingrediënt in trendy wereldmaaltijden, zoals poké bowls. Daarmee spelen we ook weer in op de behoefte aan ‘no waste’. Die troeven moeten we actief uitdragen.”
Er is immers heel wat aan het veranderen in de samenleving, merkt Bonduelle. “Bij jongere generaties zie je naast gezondheid sterk het milieubewustzijn opkomen: ze willen zero waste, ze willen afval sorteren, ze willen recyclen… Ook daar zie je blik positief afsteken, in die zin dat blik eindeloos recyclebaar is zonder kwaliteitsverlies. En in België wordt 98% van al het blik gerecycleerd.”
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Springen de foodretailers mee op de kar? Het conservenrayon lijkt niet de grootste prioriteit te hebben. “Het wordt niet meteen een destination categorie, maar retailers zien wel degelijk de positieve ontwikkeling en omarmen ook de drijfveren die daaraan ten grondslag liggen. Veiligheid, houdbaarheid, gezondheid en gemak zijn de positieve voordelen van de categorie. We hebben een Nutri-Score A op 98% van ons assortiment, dat speelt ook. We ondersteunen zo consumenten in het maken van de beste keuzes.” Het momentum is daar, benadrukken onze gesprekspartners. “In een supermarkt zijn er maar weinig categorieën waarvan je kan zeggen: hoe meer, hoe beter. Groenten hebben wat dat betreft alles mee. Dus de vraag is hoe we mensen kunnen verleiden om daar meer van te genieten.”
Daar ligt een belangrijke rol voor merken, maar ook voor de retailers, zegt Ilonka Audenaerde: “Retailers hebben wel een ultiem bepalende rol te spelen: welke producten zien we in het assortiment, welke promoties zien we op de folders? Ik zou ze willen oproepen om er mee voor te zorgen dat we een gezondere leefstijl boosten. De makkelijke keuze moet de gezonde, duurzame keuze zijn. Je moet de mensen als vanzelf verleiden. Mijn overtuiging is dat we in het bedrijfsleven een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben om ervoor te zorgen dat we die betere toekomst daadwerkelijk creëren.”
Zeven beloftes
De zeven beloftes van Bonduelle draaien rond twee pijlers: duurzame landbouw en duurzame voeding. Zo werkt het bedrijf met Europese telers die groente verbouwen in de volle grond, waar ze het beste groeien onder de zon. De groenten worden binnen 4 tot 12 uur na het oogsten al ingeblikt of ingevroren. Ook zet Bonduelle samen met telers in op alternatieve technieken om de biodiversiteit te behouden en de bodem te beschermen: “Denk aan gewasrotatie, het zoveel mogelijk mechanisch verwijderen van onkruid, of het gebruik van insectennetten. Zo hoeven we enkel als het écht noodzakelijk is, terug te grijpen naar bestrijdingsmiddelen,” zegt Friek van Helden. Niet dat alle landbouw biologisch moet worden: “Met bio spreek je een specifieke groep consumenten aan, maar wij vinden het belangrijk om iedereen aan te spreken. Voor ons vertegenwoordigt bio nu minder dan 5% in Europa, met grote verschillen tussen de landen. Het is één van de manieren om duurzamer groenten te verbouwen.”
Bonduelle gebruikt enkel natuurlijke conserveringsmethoden zoals inblikken en invriezen en voegt alleen ingrediënten toe die écht nodig zijn voor de smaak, dus geen conserveringsmiddelen. De verpakking is duurzaam: blik is het meest recyclebare materiaal, en het doel is dat in 2025 ook de plastic en kartonnen verpakkingen 100% recyclebaar en herbruikbaar zijn. Bonduelle helpt tot slot ook chefs in horeca en foodservice met receptinspiratie om meer plantaardige gerechten op de menukaart te zetten.