Eén jaar geleden brak de hamsterwoede los, net voor de eerste lockdown. Aldi maakt de balans op van een uitzonderlijk coronajaar: “Onze langetermijnrelaties met leveranciers zijn een sterkte gebleken.”
Het voordeel van korte productieketens
Dat de Belgen massaal aan het bakken gingen, wisten we al: het afgelopen jaar verkocht Aldi in België 1,2 miljoen kilogram meer, en met de gist die de retailer verkocht konden klanten twee miljoen broden bakken. Toch snackten mensen ook gezonder: er gingen 248.000 kilo appels en 690.000 kilo peren extra over de kassaband. Ook belandden er bijkomend meer dan 410.000 kilo tomaten en 730.000 kilo wortelen in de boodschappentassen. We aten meer dan 5 miljoen extra borden pasta en we dronken daar graag wijn bij: de meerverkoop bedroeg bij Aldi 1,7 miljoen flessen rode wijn, 1,6 miljoen flessen rosé en 1,5 miljoen flessen wit. De verkoop van vleesvervangers verdubbelde. En ja, er werden ook 3 miljoen extra rollen wc-papier verkocht.
Hoe Aldi erin geslaagd is om die grote veranderingen in het consumptiegedrag op te vangen, vroegen we aan Joris Parrez, Business Unit Director Buying bij de foodretailer. “Een goede voorbereiding was één deel van de oplossing, een ander deel lag in de kunst om samen met onze leveranciers snel te schakelen wanneer de actualiteit dat vroeg,” antwoordt hij. “Aldi staat gekend voor zijn langetermijnrelaties met leveranciers, en dat is tijdens deze pandemie een sterkte geweest om de klanten te kunnen blijven bedienen. Bovendien werken we vooral samen met lokale, Belgische leveranciers met korte productieketens, wat ook een voordeel is gebleken.”
Trends: apero en vleesvervangers
“Zo hebben we wat betreft productie en assortiment de focus gelegd op de artikelen die tijdens corona het meest relevant waren en het meest verkocht werden. We stopten bepaalde productielijnen om alle focus te kunnen leggen op de productie van onze meest verkochte pasta. Zo konden we klanten geruststellen dat er voldoende voorraad in de winkels was.”
Er werden lessen getrokken: tijdens de tweede lockdown was de retailer al veel beter voorbereid en kon men sneller overschakelen van product A naar product B als er zich een probleem voordeed. Ook hield Aldi de porties tegen het licht. “Met het ontstaan van de ‘bubbel’ was het nodig om ook kleinere porties aan te bieden. Dat deden we tijdens de eindejaarsperiode met onder andere onze gourmet of onze kleine flesjes champagne Veuve Durand van 37,5cl. Maar ook via onze specials proberen we hierop in te spelen, en ons aanbod losse groenten en fruit beantwoordt natuurlijk ook aan deze trend.” Nu mensen weer met tien mogen afspreken buiten, worden de bag-in-box wijnen van drie liter weer relevant.
Of Aldi verwacht dat bepaalde veranderingen zich ook dit jaar zullen verderzetten? Joris Parrez ziet enkele trends: “Naast de kleinere verpakkingen, merken we dat er meer aandacht wordt besteed aan de apero, dat consumenten vaker thuis zelf zijn beginnen koken, maar ook dat ze in hun keuken meer openstaan voor variatie, zoals bijvoorbeeld vleesvervangers en meer verse producten. We zullen hier natuurlijk blijven op inspelen, zowel via onze tijdelijke aanbiedingen als ons vast assortiment.”