RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Aldi de coronapiek wist op te vangen

icon
Food12 maart, 2021

Eén jaar geleden brak de hamsterwoede los, net voor de eerste lockdown. Aldi maakt de balans op van een uitzonderlijk coronajaar: “Onze langetermijnrelaties met leveranciers zijn een sterkte gebleken.”

 

Het voordeel van korte productieketens

Dat de Belgen massaal aan het bakken gingen, wisten we al: het afgelopen jaar verkocht Aldi in België 1,2 miljoen kilogram meer, en met de gist die de retailer verkocht konden klanten twee miljoen broden bakken. Toch snackten mensen ook gezonder: er gingen 248.000 kilo appels en 690.000 kilo peren extra over de kassaband. Ook belandden er bijkomend meer dan 410.000 kilo tomaten en 730.000 kilo wortelen in de boodschappentassen. We aten meer dan 5 miljoen extra borden pasta en we dronken daar graag wijn bij: de meerverkoop bedroeg bij Aldi 1,7 miljoen flessen rode wijn, 1,6 miljoen flessen rosé en 1,5 miljoen flessen wit. De verkoop van vleesvervangers verdubbelde. En ja, er werden ook 3 miljoen extra rollen wc-papier verkocht.
 

Hoe Aldi erin geslaagd is om die grote veranderingen in het consumptiegedrag op te vangen, vroegen we aan Joris Parrez, Business Unit Director Buying bij de foodretailer. “Een goede voorbereiding was één deel van de oplossing, een ander deel lag in de kunst om samen met onze leveranciers snel te schakelen wanneer de actualiteit dat vroeg,” antwoordt hij. “Aldi staat gekend voor zijn langetermijnrelaties met leveranciers, en dat is tijdens deze pandemie een sterkte geweest om de klanten te kunnen blijven bedienen. Bovendien werken we vooral samen met lokale, Belgische leveranciers met korte productieketens, wat ook een voordeel is gebleken.”

 

Trends: apero en vleesvervangers

“Zo hebben we wat betreft productie en assortiment de focus gelegd op de artikelen die tijdens corona het meest relevant waren en het meest verkocht werden. We stopten bepaalde productielijnen om alle focus te kunnen leggen op de productie van onze meest verkochte pasta. Zo konden we klanten geruststellen dat er voldoende voorraad in de winkels was.”
 

Er werden lessen getrokken: tijdens de tweede lockdown was de retailer al veel beter voorbereid en kon men sneller overschakelen van product A naar product B als er zich een probleem voordeed. Ook hield Aldi de porties tegen het licht. “Met het ontstaan van de ‘bubbel’ was het nodig om ook kleinere porties aan te bieden. Dat deden we tijdens de eindejaarsperiode met onder andere onze gourmet of onze kleine flesjes champagne Veuve Durand van 37,5cl. Maar ook via onze specials proberen we hierop in te spelen, en ons aanbod losse groenten en fruit beantwoordt natuurlijk ook aan deze trend.” Nu mensen weer met tien mogen afspreken buiten, worden de bag-in-box wijnen van drie liter weer relevant.
 

Of Aldi verwacht dat bepaalde veranderingen zich ook dit jaar zullen verderzetten? Joris Parrez ziet enkele trends: “Naast de kleinere verpakkingen, merken we dat er meer aandacht wordt besteed aan de apero, dat consumenten vaker thuis zelf zijn beginnen koken, maar ook dat ze in hun keuken meer openstaan voor variatie, zoals bijvoorbeeld vleesvervangers en meer verse producten. We zullen hier natuurlijk blijven op inspelen, zowel via onze tijdelijke aanbiedingen als ons vast assortiment.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN