In Nederland wist marktleider Albert Heijn vorig jaar zijn marktaandeel stabiel te houden: een opsteker na een moeilijk 2018. Met een dominante positie op de thuismarkt hoeft de supermarktketen niet teveel op expansie of overnames te rekenen: groei zal moeten komen van innovatie. In België ligt dat anders.
Grote stappen gezet
Albert Heijn heeft in 2019 in Nederland een marktaandeel behaald van 34,9%. Dat cijfer was, gemeten over het hele jaar, stabiel ten opzichte van 2018, zo meldt de retailer in een persbericht. Vooral de tweede jaarhelft was sterk. Dat is goed nieuws voor de keten, die in 2018 nog marktaandeel verloor aan concurrenten als Lidl en Jumbo. Het is ook een opsteker voor CEO Marit van Egmond, die nu één jaar aan het roer staat: “Gedurende het jaar hebben we grote stappen gezet met Albert Heijn”, zegt zij. “We willen het onze klanten elke dag makkelijker maken. Om beter te eten, om waar en wanneer zij dat willen hun dagelijkse boodschappen te doen en, natuurlijk, om die boodschappen betaalbaar te maken.”
De supermarktketen vernieuwde vorig jaar 123 supermarkten naar het nieuwe winkelconcept waarin vers en voordeel nog meer centraal staan. Er kwamen 20 nieuwe winkels bij: het totale aantal bedraagt nu 1029 verkooppunten. In België groeide de retailer van 42 naar 49 winkels. Ook digitalisering was een prioriteit: AH bezorgde bijna 22 miljoen kratten met boodschappen bij klanten aan huis en de app kende 60% meer actieve gebruikers.
Ruimere openingsuren
Albert Heijn werkt sinds afgelopen najaar in een vereenvoudigde structuur met minder managementlagen. Een opmerkelijke maatregel waarmee de retailer de omzet hoopt te verhogen, is de verruiming van de openingstijden: meer dan één op de drie Nederlandse supermarkten is nu tot 22u geopend. Ook zijn de winkels vaker en langer open op zondag, meldt Distrifood. Woordvoerder Ronald van der Aart bevestigt aan het blad dat klanten behoefte hebben aan ruimere openingstijden: “We hebben gemerkt dat hier lokaal met enige regelmaat behoefte aan is. Daar waar mogelijk proberen we tegemoet te komen aan deze behoefte, in samenwerking met onze franchisenemers.”
Het is een logische zet: met een marktaandeel van bijna 35% heeft de marktleider maar weinig ruimte om te groeien door expansie, want overnames lopen het risico een ‘nee’ te krijgen van de concurrentiewaakhond. Rivalen als Jumbo en Lidl hebben die ruimte nog wel. Daardoor ziet Albert Heijn zich genoodzaakt om andere groeipistes te verkennen: e-commerce, logistieke efficiëntie, selfscanning, winkelvernieuwingen, een upgrade van het assortiment met meer vers, slimmere acties… In België is er uiteraard nog wél flink wat expansiepotentieel. Met binnenkort alweer een nieuwe vestiging in de Brusselse rand, op het retailpark Pajot in Sint-Pieters-Leeuw, flirt de retailer opnieuw met de Franstalige klant, net als in Wemmel en Zaventem.
Op 12 februari publiceert Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, de cijfers over het vierde kwartaal en het gehele jaar 2019.