“Impact is nihil”
“De Belgische melk- en varkensvleessectoren kampen met ernstige problemen. Wij hebben daar begrip voor, maar wij bepalen de prijs niet: deze prijs wordt op Europees en op wereldniveau bepaald”, zegt Comeos-CEO Dominique Michel. “Meer dan 60% van het in België geproduceerde varkensvlees wordt geëxporteerd, voor melk is dit meer dan 50%. Belgische supermarkten verkopen slechts 10% van het Belgische varkensvlees als vers vlees en slechts 15% van de Belgische melk als consumptiemelk. Onze impact op de prijszetting is dus nihil.”
Comeos vraagt dan ook om de acties stop te zetten en om samen rond de tafel te gaan zitten. “We overleggen al een aantal weken met het Agrofront en de voedingsindustrie. We zoeken samen naar oplossingen om onze impact op de prijzen van varkensvlees en melk te vergroten en de prijsvolatiliteit te temperen. Voor Belgisch rundvlees hebben we in het verleden al concrete projecten gelanceerd, maar daarvan wordt 95% in Belgische supermarkten verkocht. Hier is onze impact op de sector dus veel groter”, zegt Michel.
De acties van de landbouwers in België worden vooral gedragen door de relatief kleine landbouwvereniging Algemeen Boerensyndicaat. Eerder had de Boerenbond zich ook al uitgesproken tegen acties, al vroeg de organisatie wel aan de consument om druk te zetten op supermarkten om de prijzen te verhogen.