Volgens verschillende bronnen zou Colruyt Group op zoek zijn naar een koper voor zijn 102 Franse supermarkten, die verlieslatend zijn. Mogelijk is Lidl kandidaat. De retailer zelf zegt niet te willen reageren op geruchten.
“Overtuigd van de meerwaarde”
De Franse nieuwswebsite L’Informé en nieuwsagentschap Bloomberg hebben maandagavond het nieuws gemeld over een nakende verkoop van de Franse Colruyt-supermarkten. De retailer heeft in Frankrijk momenteel 102 supermarkten en stelt er ongeveer 2500 mensen tewerk.
In een schriftelijke reactie zegt Colruyt geen commentaar te geven op geruchten. “We zijn overtuigd van de meerwaarde van onze activiteiten in Frankrijk, zowel van onze retailactiviteit met de geïntegreerde winkels van Colruyt Prix Qualité als van de groothandelsactiviteit Codifrance, die een jaar geleden nog werd uitgebreid met de overname van Degrenne Distribution”, aldus woordvoerder Hanne Poppe.
“Nooit een groot succes geweest”
Analisten juichen de mogelijke verkoop al wel toe. Aan L’Echo meldt Degroof Petercam: “In termen van waarde is dit geen radicale verandering, maar eerder een strategische verandering waarvan we denken dat de markt die zal toejuichen, omdat Colruyt nooit een groot succes is geweest in Frankrijk, ondanks zware investeringen in de operatie, vooral in de afgelopen jaren.”
De vraag is of Colruyt vlot een koper zal vinden voor zijn winkels: met hun gemiddelde oppervlakte van 1000 m² zijn ze relatief klein voor de Franse markt, die gedomineerd wordt door hypermarkten. Mogelijk heeft Lidl wel interesse, denkt LSA.
(Dit artikel werd in de loop van de dag aangevuld, onder andere met de reactie van Colruyt)