Omzet blijft groeien
De omzet blijft echter wel stijgen en bedraagt nu 3,828 miljard euro: door de huidige economische crisis beginnen steeds meer consumenten naar de goedkoopste producten te grijpen, dé core business van Colruyt. Dat de winstcijfers desondanks dalen, komt volgens de groep uit Halle door de kosteninflatie.
Een hard discounter kan immers de stijgende grondstoffenprijzen niet of amper doorrekenen en Colruyt lijkt niet meteen over de nodige wapens te beschikken om de kosten nog te kunnen drukken. De groep staat er net om gekend een bedrijf te zijn dat nu al zo “low cost” werkt dat er nog amper vet is om weg te snijden. De bedrijfswinst zakte zo met 6,5% tot 228,6 miljoen euro en de nettowinst zelfs met 7,6% tot 158,7 miljoen euro. Meteen zag Colruyt ook zijn operationele marge dalen, al zijn analisten het erover eens dat Colruyt nog altijd een van de meest rendabele supermarktketens van het land en zelfs van Europa is.
Derde teleurstelling op rij
Toch zadelt Colruyt zijn investeerders met een nieuwe “kater” op, de derde al dit jaar. Eerst miste de groep van CEO Jef Colruyt in juli voor de allereerste keer zijn eigen doelstellingen en de verwachtingen van de analisten. In september was er dan de voorzichtige prognose dat de nettowinst over 2011-2012 hoogstens stabiel zou blijven.
Nu is er die winstdaling, waardoor Colruyt het vermaledijde woord “uitdaging” in de mond moet nemen als het over de jaarprognose gaat: de groep wil “een geconsolideerd nettoresultaat behalen dat het resultaat van vorig boekjaar benadert, wat in het huidige marktklimaat een uitdaging blijft”. Nogal wat beleggers interpreteerden deze uitspraak als een verkapte winstwaarschuwing en stuwden het Colruyt-aandeel deze ochtend meteen 5% lager.