Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al ‘soja-kippenvleesproducent’ Ojah overnam.
Jacht op vleesalternatieven
We schreven het al: “Consumenten zijn klaar voor vleesvervangers, de technologie evolueert snel en investeerders zien de kansen”. Met een voorspelde wereldomzet van 4,2 miljard euro tegen 2020, een omzetgroei van 6 en 8% in Nederland de komende twee jaar en de aanvoerdersrol (26%) die vleesvervangers vervullen binnen het Belgische biogamma, lijkt de toekomst inderdaad toe te behoren aan het ‘vleesloze vlees’.
Dat heeft ook Colruyt begrepen: de supermarktketen is er al langer van overtuigd dat de wereldwijde jacht op alternatieven voor dierlijke vleesproducten zich binnenkort ook zal aftekenen in thuisland België. Het bedrijf gaat een strategische samenwerking aan met het Ierse voedingsbedrijf Kerry, dat zich met 6,1 miljard euro omzet ook op de beurs waagt, zo schrijft De Tijd.
“Smaak van echt kippenvlees”
“Kerry beschikt over de technologische knowhow om onze vleesvervangers qua smaak naar een nog hoger niveau te tillen,” zegt Dries Crevits, operationeel directeur van Korys. Dat investeringsfonds van Colruyt verkoopt nu een ‘nipte meerderheid’ van de aandelen in Ojah voor net geen 20 miljoen euro aan Kerry. Samen gaan ze het ‘soja-kippenvlees’ van Ojah, dat qua structuur al amper te onderscheiden was van echt kippenvlees, verder verfijnen.
Met deze strategische joint venture versterkt Colruyt zijn positie in de rangen van die voedingsbedrijven die de voorbije jaren al het tij zagen keren voor dierlijk geproduceerd vlees: Nestlé nam in september vorig jaar producent van vleesvervangers Sweet Earth over, Tönnies in Duitsland en het Nederlandse Zwanenberg Food Group reageerden op het omzetverlies voor vlees met de ontwikkeling van eigen, vleesloze alternatieven.