Als gevolg van moeilijke prijsdiscussies zien we steeds meer lege rekken in de winkels van Colruyt: de retailer lijkt niet te aarzelen om grote merkfabrikanten als Unilever en Mars onder druk te zetten.
Dalende grondstoffenprijzen
Met AB InBev heeft Colruyt intussen een akkoord, nadat vorige week de bieren van Stella Artois en Jupiler uit de rekken verdwenen waren. De retailer vecht nog wel prijsdiscussies uit met andere grote merkfabrikanten. Producten van Zwan en Knorr, twee merken van Unilever, ontbreken in de rekken. Van producent Mars ontbreken dan weer Bounty, Mars, Snickers en Whiskas. Colruyt bevestigt de lopende conflicten, maar wil er niet veel meer over kwijt dan dat de onderhandelingen uiteindelijk zoals elk jaar wel tot een akkoord zullen leiden.
Helemaal onverwacht zijn de delistings in de Colruytwinkels niet: waarnemers hadden een zeer moeilijke onderhandelingsperiode verwacht. Vorig jaar ontstonden er conflicten over de forse prijsverhogingen die fabrikanten wilden doorrekenen – meestal slaagden ze daar ook in – en nu eisen foodretailers dat de prijzen weer gaan dalen, omdat ook de prijzen voor grondstoffen op de wereldmarkt weer zakken.
Krimpende marges
Daar zijn de merkfabrikanten het dus niet mee eens: ze wijzen erop dat de loonkosten – zeker in België – fors zijn gestegen, terwijl ook de kosten voor energie, transport en verpakkingen hoog blijven. Ook sommige grondstoffen, zoals suiker, cacao en oliën, blijven duur. Volgens voedingsfederatie Fevia is de gemiddelde marge in de voedingsindustrie gekrompen tot 2,8%. De grote beursgenoteerde concerns hebben hun marges meestal wel weten te handhaven.
Dat Colruyt, met zijn belofte om consumenten steeds de laagste prijs te garanderen, nu het voortouw lijkt te nemen, hoeft niet te verwonderen. Toch staan ze niet alleen: ook bij onder andere Delhaize en Carrefour verlopen de onderhandelingen stroef, vernemen we in de sector. Ook zij eisen prijsverlagingen en extra condities. Of dat ook tot boycots zal leiden, is afwachten.