Nettowinst met 18,8 miljoen gezakt
Voor de boete van de Belgische Mededingingsautoriteit, die Colruyt Group maandag aanvaard heeft, ging de Halse distributiegroep uit van een evenaring of een kleine verbetering van de nettowinst. Inclusief het transactiebedrag van 31,6 miljoen euro daalt de nettowinst nu echter met 18,8 miljoen euro.
Zonder die boete zou de nettowinst van de groep weliswaar gestegen zijn van 12,8 miljoen euro tot 362,2 miljoen euro, te danken aan de participatie van Colruyt in energieproject de Parkwind-groep. De EBIT zou in dat geval een toename van 7,3 miljoen opgetekend hebben, wat goed zou zijn geweest voor een stabiele brutowinstmarge van 24,9% en een stabiele EBIT-marge van 5,6%.
Prijsdruk, maar wel volumegroei
De omzet van de hele groep omzet groeide met 3,1% tot 8,92 miljard euro. Enkel de retailactiviteiten van de Colruyt-groep in rekening genomen, steeg de omzet met 3,6% tot 6,69 miljard euro. De distributiegroep onderstreept dat het een volumegroei zag, maar dat het te kampen heeft met prijsdruk – “veroorzaakt door prijsdeflatie, concurrentie en de beweging van de consument naar goedkopere producten” – waardoor die zich niet volledig kon vertalen in omzetgroei.
Het enseigne Colruyt realiseerde in België en Luxemburg een omzetgroei van 2,3%. Deze groei verklaren ze in Halle door het openen van nieuwe winkels en verbouwingen, en volumegroei in bestaande winkels. De omzettoename werd er echter deels geneutraliseerd door dalende verkoopprijzen. Het marktaandeel van Colruyt steeg tot 31,0%, goed voor een stijging met 49 basispunten ten opzichte van het vorige boekjaar.
Dreamland en Dreambaby tekenden een omzettoename van 2,8% op en wisten naar eigen zeggen ook de rentabiliteit te verbeteren. Er werden twee nieuwe Dreamland-winkels geopend en vijf Dreambaby-afdelingen binnen Dreamland omgevormd tot afzonderlijke Dreambaby-winkels.
OKay en Bio-Planet waren samen goed voor een omzetstijging van 12%. Over Cru, waarvan de eerste winkel in november opende in Overijse, laat Colruyt enkel weten dat “de eerste resultaten voldoen aan de verwachtingen”.
Colruyt Group Retail Partners kennen lichte daling
In de Franse retailmarkt bleven de marges onder druk staan omwille van negatieve marktvolumegroei, prijsdeflatie en sterke prijsconcurrentie. De groep besliste dan ook vier Colruyt-winkels in het centrum van Frankrijk te sluiten. Toch realiseerden de Colruyt-winkels er een omzetgroei van 9,8% en wil Colruyt vijf à tien nieuwe winkels per jaar blijven openen in Frankrijk.
Bij de groothandelsactiviteiten, waaronder ook alle formules van Colruyt Group Retail Partners vallen (onder meer Spar en Alvo), is de omzet licht gedaald met -0,5% door voedingsprijsdeflatie.