Colruyt wint alle categorieën…
Bij de merkproducten is Colruyt de goedkoopste, voor Makro (2% duurder) en Delhaize (7%). Daarna volgen Carrefour Hyper en Okay (beide 8% duurder). De duurste ketens voor merkproducten zijn Match (29% duurder) en Smatch (31% duurder).
Bij de ‘eersteprijsproducten’ (zoals 365 van Delhaize of Everyday van Colruyt) is Colruyt eveneens de goedkoopste, voor dochter Okay (1% duurder) en Delhaize (2% duurder). De duurste zijn ook hier Match en Smatch.
… behalve de huismerkenstrijd
Bij de huismerken, die de naam dragen van de distributeur, gaat de trofee voor de goedkoopste supermarkt naar Aldi en Lidl. Op grote afstand volgt nummer drie, Leader Price, die al 32 % duurder is. Aldi en Lidl zijn nieuw in deze categorie: volgens Test-Aankoop werden hun eerstelijnsproducten geherkwalificeerd als huismerken omdat de kwaliteit ervan beter aanleunt bij deze categorie.
In de laatste categorie – die van de bioproducten – is Colruyt opnieuw het goedkoopst, voor dochter Bio-Planet en Albert Heijn. De rij wordt gesloten door Cora en – alweer – Match, die respectievelijk 30 en 28% duurder zijn dan Colruyt.
Red Market geweerd
Test-Aankoop baseert zijn conclusies op een onderzoek bij 730 supermarkten, gespreid over heel België. Voor het eerst werd met Red Market ook een supermarkt geweerd uit het onderzoek. Bij een tweede bezoek van de consumentenorganisatie aan de discountwinkels uit de groep Delhaize lagen de prijzen een stuk hoger dan bij een eerste inspectie.