Toegenomen concurrentie op de voedingsmarkt blijft Colruyt Group parten spelen: de retailer ziet de omzet dalen en de kosten stijgen. Het marktaandeel staat onder druk, ondanks de overname van Match en Smatch.
Slechte weersomstandigheden
31,2% bedraagt het marktaandeel van de voedingsketens Colruyt, Okay, Spar en Comarkt in België nu, tegenover 31,6% een jaar eerder. De voedingsomzet steeg wel met 0,7% naar 5,2 miljard in de eerste helft van het gebroken boekjaar, maar dat is te verklaren door de integratie van de overgenomen Match en Smatch winkels, die nu het CoMarkt/CoMarché uithangbord dragen: zonder deze winkels daalde de omzet met 1,8%.
De winkels van Colruyt Laagste Prijzen verloren 1,9% omzet, die van Okay, Bio-Planet en Cru wonnen er 1% bij. Colruyt Group verwijst naar slechte weersomstandigheden, sterke concurrentie en een toegenomen aantal zelfstandige winkels die op zondag open zijn. Een sterke stijging was er voor de groothandelsomzet: dat is deels te verklaren door het feit dat verschillende zelfstandige Match en Smatch ondernemers de overstap maakten naar Spar. Opmerkelijk is de groei van foodservicedivisie Solucious: +19,4%.
Groei in fitness
In non-food meldt Colruyt Group een omzetdaling van 8,9% voor Bike Republic in een fietsmarkt die zwaar onder druk staat, een stabiele tot licht stijgende vergelijkbare omzet voor modedivisie The Fashion Society (Zeb, PointCarré en The Fashion Store), een vergelijkbare omzetgroei van 20% voor Newpharma en een groei van 14,9% voor Jims. Die fitnessketen neemt nu concurrent NRG over, goed voor veertig fitnessclubs.
De groepsomzet daalde met 0,5% naar 5,4 miljard euro. Door hogere kosten – onder andere voor lonen – daalde de bedrijfscashflow met 2,6% naar 444 miljoen euro en het bedrijfsresultaat met 4,8% naar 245 miljoen euro.
Van vier pijlers naar drie
Opmerkelijk nieuwtje in het persbericht: de retailer brengt zijn vier strategische pijlers terug tot drie, door de segmenten Gezondheid & Welzijn en Non-Food samen te voegen. Het gaat om de activiteiten van Newpharma, Jims, The Fashion Society en Bike Republic. Daarnaast blijft Food uiteraard veruit het belangrijkste segment, en omvat het laatste segment de “Groepsactiviteiten, Real Estate en Energie”.