Met de drankenwebshop Boir.be wil Colruyt Group een jongere en bredere doelgroep bereiken, maar ook nieuwe categorieën verkennen: denk daarbij aan verfijnde alcoholvrije alternatieven en speciaalbieren.
“Minder maar beter”
In zekere zin is Boir.be het wat hippere vervolg op Klassewijnen, het platform waarop Colruyt Group al decennia een assortiment betere (vooral Franse) wijnen aanbiedt als aanvulling op het assortiment in de fysieke winkels. Met dit nieuwe merk wil de retailer inspelen op de verwachtingen van een jongere doelgroep die minder maar beter drinkt en op zoek is naar verrassende foodpairings met of zonder alcohol. Dat publiek laat zich graag verleiden door modieuze etiketten, exclusieve saké of biodynamische en natuurwijnen.
“Klanten zoeken dranken die zonder schroom op tafel kunnen staan, als volwaardig alternatief voor wijn of bier. Met Boir combineren we de vraag naar verfijnde alcoholvrije dranken met het gemak van online winkelen,” zegt e-commerceverantwoordelijke Tom De Prater. Voor bierliefhebbers lanceert Boir in december acht ambachtelijke, beperkt verkrijgbare bieren, waaronder een lambiek op basis van druivenmost. De categorie alcoholvrije dranken groeit snel, met premium alcoholvrije opties zoals Amaro van Opius. Behoorlijk exclusief is ook de Ricky Gervais-wodka.
Beleving en begeleiding
Boir vertelt de verhalen achter die producten met de nadruk op beleving en begeleiding en helpt klanten met intuïtieve zoekopties en persoonlijk advies om de perfecte drank te vinden. Met dit platform zet Colruyt Group een volgende stap in e-commerce en maakt het de markt voor verfijnde dranken toegankelijker voor een breed publiek. Bestellingen worden aan huis geleverd door bpost of afgehaald via het Collect&Go netwerk. Een AI chatbot staat op de planning, net als een koppeling aan het Xtra programma.
“We creëren nieuwe belevingsmerken naast onze grote merken”, zegt De Prater. Hij ziet ook mogelijkheden voor synergie met andere belevingsmerken binnen de groep, zoals Cru en Foodbag, wat het potentieel voor toekomstige groei versterkt. “Binnen Colruyt Group blijft dit een kleine activiteit, maar binnen de drankenwereld wordt dit een gevestigde waarde.”