Okay Direct, het autonome gemakswinkelconcept van Colruyt Group, heeft een tweede vestiging geopend op de parking van een Okay-supermarkt in Lennik. De compacte containerwinkel bedient klanten die buiten de klassieke openingsuren willen shoppen.
Beperkt assortiment
Met deze tweede vestiging test Okay Direct een variant op de autonome winkel die de retailer in november 2021 opende in het centrum van Gent. De onbemande containerwinkel op de parking van Okay Lennik is slechts 21 m² groot en verkoopt een beperkt assortiment van 200 producten met de focus op vers, on-the-go en snelle maaltijdoplossingen. Shoppers kunnen er vanaf 1 februari dag en nacht terecht.
Met dit 24/7-concept biedt Okay Direct de klanten van de bestaande winkel dus de mogelijkheid om ook buiten de normale openingsuren en op zondag de boodschappen te doen. Die aanpak verschilt sterk van de 150 m² grote Okay Direct in Gent, die 650 referenties in het assortiment heeft. De retailer wil verschillende pistes verkennen, zegt directeur Christophe Dehandschutter.
Bijkomende filialen op komst
“Het concept is perfect schaalbaar. De gebruikte technologie biedt tal van mogelijkheden om andere toepassingen te ontwikkelen: om veel groter te gaan, of net veel kleiner, in een stedelijke of in een totaal andere context.” In Gent lost het nieuwe winkelconcept de verwachtingen ruimschoots in. Colruyt Group wil dan ook op zeer korte termijn bijkomende filialen openen.
De technologie voor de autonome winkels werd in huis ontwikkeld door Smart Technics, de innovatiehub van Colruyt Group. Klanten krijgen toegang tot de winkel door de QR-code van hun Xtra-app of -kaart te scannen. Met die code kunnen ze ook de deuren van de (koel)kasten openen om producten te nemen. Alle aankopen worden automatisch geregistreerd. Aan de kassa krijgen klanten dan de eindafrekening en kunnen ze elektronisch betalen.