Laagsteprijzenstrategie werkt
De brutowinstmarge van Colruyt Group verbeterde in zijn eerste jaarhelft tot 25,0% (24,6% vorig jaar) en het bedrijfsresultaat (EBIT) nam toe van 5,5% tot 5,7% van de omzet (259 miljoen euro, iets hoger dan de prognoses van de meeste analisten). De nettowinst steeg met slechts 1% naar 182,5 miljoen euro – wat onder andere te wijten is aan een hogere effectieve belastingvoet.
In België en Luxemburg boekten de Colruyt-winkels een omzetstijging van 2,8%. De aangescherpte communicatie over de laagsteprijzenstrategie van de retailer heeft zijn effect niet gemist. Ondanks sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat konden de verkoopprijzen licht stijgen als gevolg van een wat mindere promotiedruk, meldt de retailer.
Okay, Bio-Planet en CRU realiseerden samen een omzetgroei van meer dan 15% dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groei van de groothandelsomzet met 2,8% is voornamelijk gerealiseerd door de divisie Retail Partners Colruyt Group (Spar, Mini Market en Alvo).
Markt blijft prijscompetitief
Colruyt Group stelt ook dat het blijft investeren in e-commerce: de online activiteiten van de groep kennen een gestage groei en de onlineboodschappenservice Collect&Go breidt het aantal afhaalpunten uit.
Voor de toekomst blijft Colruyt echter erg voorzichtig. De groep verwacht geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk. De markt zal sterk prijscompetitief blijven. Daarom houdt de persmededeling het erop dat het nettoresultaat dat van vorig boekjaar minstens zal evenaren.