Cru, de premium-versmarkt van Colruyt Group, opent binnenkort een vierde vestiging in de Brusselse Rand. Een precieze datum en de exacte locatie zijn nog niet bekendgemaakt.
Verlieslatend
De eerste Cru werd intussen vijf jaar geleden geopend in Overijse, later kwamen daar nog Gent en Antwerpen bij. Het concept is een combinatie van een luxesupermarkt en een overdekte markthal met bijna uitsluitend verse producten. Colruyt wil er vooral nieuwe klanten mee aantrekken, die de keten moeilijk kan bereiken via Colruyt, Bio-Planet of OKay.
Voorlopig is Cru er nog niet in geslaagd winst te maken: vorig boekjaar bedroeg het nettoverlies acht miljoen euro. Volgens directeur Stefan Goethaert is dat slechte resultaat mede het gevolg van enkele belangrijke investeringen: “We hebben de Cru-bakkerij verhuisd en uitgebreid. De winkel in Wijnegem verhuisde naar de Groenplaats in Antwerpen. Die plaats is veel beter bereikbaar“, verklaart hij in De Tijd.
Goethaert blijft sterk geloven in het concept: de vierde winkel moet schaalvoordelen brengen die de rentabiliteit verhogen. Aanvankelijk had Colruyt Group zelf plannen voor 15 à 20 Cru’s, maar het is niet duidelijk of die er ook ooit zullen komen. De keten wil op korte termijn wel de naamsbekendheid verhogen om meer klanten te lokken. “In Antwerpen zijn we nog geen jaar actief en zijn er nog veel mensen die ons niet kennen. Daar gaan we aan werken.”