In de vernieuwde winkel in Merelbeke die op woensdag 19 oktober de deuren heropent, test Colruyt voor het eerst een systeem met elektronische prijsetiketten. Zo wil de retailer prijzen nog sneller aanpassen.
Kostenbesparend
Colruyt Merelbeke werd verbouwd tot een winkel van de nieuwe generatie, met een ruimere versmarkt en gloednieuwe beenhouwerij. De opvallendste innovatie zijn de elektronische prijsetiketten waarmee Colruyt de prijzen automatisch kan aanpassen. “Met dit systeem zijn de verlaagde prijzen nog sneller zichtbaar”, vertelt gerant Ruth Van Gyseghem. “Bovendien kunnen we hiermee het prijsbeleid van Colruyt ook letterlijk in kleur weergeven. De nieuwe etiketten kunnen in kleur oplichten, zodat de gewone laagste prijzen zwart en de verlaagde of ‘Rode’ Prijzen echt rood kleuren.”
De nieuwe, elektronische prijsetiketten hebben nog meer voordelen, aldus Van Gyseghem: “Printen, transporteren en plaatsen van etiketten is niet meer nodig. Dat is beter voor het milieu, en we besparen veel papier en kosten, waardoor we de laagste prijzen kunnen blijven garanderen. Bovendien hebben de medewerkers in de winkel meer tijd voor hun kerntaken, zoals producten uitzetten voor opening en dus meer beschikbaar zijn voor de klanten tijdens de openingsuren.”
Misschien kan Colruyt zich ook laten inspireren door de Franse hypermarktketen E.Leclerc: die toont op z’n elektronische prijsetiketten ook de prijsverschillen met de lokale concurrentie.