Colruyt Group neemt een belang van meer dan 40% in Smartmat, het bedrijf achter websupermarkt Rayon en de maaltijdboxen van Foodbag en 15gram. Hiermee wil de groep zijn online aanbod in voeding versterken.
“Logische stap”
Het nieuws komt niet helemaal uit de lucht vallen: Colruyt en Smartmat werken al samen sinds 2019. De “One Meal Box” van Foodbag is te koop bij Okay, en in een aantal Collect&Go afhaalpunten kunnen klanten maaltijdboxen van Foodbag oppikken. Bovendien is de familie Colruyt via haar investeringsfonds Korys al aandeelhouder van Smartmat.
“Voor ons is de toetreding van Colruyt Group in ons kapitaal een logische stap: met de verankering van ons partnership zullen we onze bestaande relatie nog meer kunnen uitbreiden en versterken. We gaan nu de complementariteit met bestaande producten en diensten verder onderzoeken en uitdiepen. Voor ons biedt dit erg veel interessante en mooie opportuniteiten”, zegt Stéphane Ronse, algemeen directeur van Smartmat.
Lokaal en duurzaam
Smartmat is bekend van de maaltijdboxen onder de merken Foodbag en 15gram. Het bedrijf bedient wekelijks 10.000 gezinnen en heeft een marktaandeel van 30%. Recent lanceerde de onderneming ook een eigen onlinesupermarkt onder de naam Rayon. Die bezorgt in heel het land tegen een kost van slechts 4,95 euro, en focust in zijn assortiment op lokale en duurzame producten.
Volgens Colruyt vormen de activiteiten van Smartmat een mooie aanvulling op de bestaande dienstverlening van de retailer, die wil groeien in thuisbezorgen. “Met dit nieuwe partnership bouwen we ons productaanbod in online verder uit via de markt van maaltijdboxen én gaan we verdere stappen zetten in de ontwikkeling van duurzame aanhuislevering van online boodschappen”, aldus Tom De Prater, die verantwoordelijk is voor foode-commerce bij Colruyt Group.
Expertise uitwisselen
Het managementteam van Smartmat blijft aan boord. Beide bedrijven zien mogelijkheden in het uitwisselen van expertise inzake logistiek en distributie, maar ook “op het vlak van lokale sourcing, focus op seizoensgebonden producten, aandacht voor duurzame verpakkingen, het vermijden van voedselverspilling en klantgerichte dienstverlening”, volgens operationeel directeur Marc Hofman.
Concreet neemt Colruyt Group een belang van 41,36% in Smartmat, door de overname van aandelen van de oprichters en van de familiale holding Korys. Colruyt Group en Korys hebben nu elk 41,36% van de aandelen, de oprichters behouden het overblijvende deel.