Colruyt gaat begin volgend jaar van start met nachtwerk in de winkels om de bestellingen voor Collect & Go voor te bereiden. Wel is er nog geen akkoord met de vakbonden.
Winkels maken de online pakketjes klaar
Vanaf januari wil Colruyt Group al vanaf 5u en tot middernacht medewerkers in de supermarkten aan de slag laten gaan. Ze moeten er online bestellingen klaarmaken die via Collect & Go zijn binnengekomen. Vandaag is er in de winkels van Colruyt geen leven te bespeuren tussen 20u30 en 7u, maar Collect & Go groeit zo snel dat de winkels meer moeten worden ingeschakeld.
E-commerce was vorig jaar goed voor 370 miljoen euro omzet bij Colruyt Group, maar de populariteit stijgt snel. De twee distributiecentra in Zaventem en Erpe-Mere kunnen nu al niet meer volgen, waardoor steeds meer pakketjes in de winkels zelf worden klaargemaakt. Daar beginnen ze de shoppers en het overige winkelpersoneel tijdens de openingsuren echter voor de voeten te lopen.
Toch gelooft de supermarkt vast in gedecentraliseerde ‘fulfilment’ in de supermarkten, in plaats van in afzonderlijke magazijnen. “Het is het efficiëntst om de pakketten in onze winkels samen te stellen”, zegt personeelsdirecteur Wim Mertens daarover in De Tijd. “Ze zijn er uitstekend voor ingericht. Producten komen er in bulk aan en de afhaalpunten liggen in de winkels. Bovendien creëren we verspreid in het land jobs in plaats van centraal in aparte e-commercemagazijnen.”
Testproject in 9 winkels
Er is dus meer capaciteit nodig en op rustigere momenten, zeker als Colruyt volgend jaar zoals gepland ook start met thuislevering in sommige grote steden. Daarom gaat de distributeur nu nachtwerk testen in negen winkels, die elk één of twee nieuwe voltijdse medewerkers in dienst nemen. Indien de test een succes blijkt, wordt het systeem landelijk uitgerold.
Wel moet er eerst nog een akkoord worden bereikt met de vakbonden, die positief zijn over het voorstel maar niet instemmen met de huidige voorwaarden. De vakbonden vragen een toeslag van 50% op het loon voor het nachtwerk, terwijl de directie 30% voorstelt. Volgens Mertens is meer dan die 30% niet duurzaam houdbaar, zeker niet ten opzichte van de buitenlandse concurrentie. Bovendien willen de vakbonden voorkomen dat de werkschema’s “onregelmatig en onvoorspelbaar” zullen zijn.
De gesprekken verlopen niettemin constructief: volgens het ACLVB beseffen de meeste werknemers dat “de onlineverkoop van voeding voor Colruyt heel belangrijk is”. “We hebben begrip voor de directie, die niet wil dat buitenlandse spelers Colruyt de kaas van het brood eten”, klinkt het.