Colruyt wil in Franrijk vijf à zeven nieuwe supermarkten per jaar openen. Zo hoopt de retailer voldoende schaal te krijgen om rendabel te worden, reageert de groep op bedenkingen van beursanalisten.
Verlieslatend in Frankrijk
Colruyt bevestigt zijn ambities in Frankrijk, naar aanleiding van een beursanalyse van Morgan Stanley waarin de Franse expansiestrategie in vraag werd gesteld. Analiste Maria-Laura Adurno noemt de activiteiten in het land een groot risico voor de Halse prijsvechter: de marges staan er sterk onder druk in de supermarktsector door een aanhoudende prijzenoorlog.
“Op dit ogenblik maakt Colruyt er operationeel geen winst en wij denken dat het moeilijk zal zijn om er marges te beginnen genereren, gelet op de moeilijke marktomstandigheden en het gebrek aan schaalgrootte”, argumenteert Adurno volgens De Tijd.
Honderd winkels in zicht
Meteen reageert de supermarktgroep dat het de kaap van honderd vestigingen over enkele jaren wil ronden. Vandaag zijn er 85 vestigingen in Frankrijk, maar sinds een jaar versnelt Colruyt de expansie: de keten wil er jaarlijks vijf tot zeven nieuwe winkels openen. Vroeger hield de retailer een ritme van drie à vier openingen per jaar aan.
De Franse markt zou een uitweg kunnen bieden aan de verzadiging en concurrentiestrijd die ondertussen toeneemt op de Belgische thuismarkt, al maakt het land met een omzet van 490 miljoen euro momenteel nog maar 8,2% van de groepsomzet uit. De winkels zijn er ook nog verlieslatend onder de streep: sinds twee jaar is het EBITDA positief, maar “dat er netto geen winst is, zien we als een investering”, aldus operationeel directeur Marc Hofman.
Die investeringen worden ook doorgetrokken naar de infrastructuur in Frankrijk: Colruyt bouwt er momenteel een nieuw distributiecentrum, waardoor de capaciteit verdubbelt, en een groter kantoorgebouw.