Halverwege het boekjaar staan de meeste indicatoren op groen voor Colruyt Group: zowel de vergelijkbare omzet als de brutomarge en het marktaandeel zitten in de lift. Wel daalde de winst, als gevolg van éénmalige effecten.
Retail presteert goed
Colruyt Group maakte maandagavond na beurs – een dag eerder dan aanvankelijk aangekondigd – beter dan verwachte resultaten bekend voor het eerste halfjaar van het boekjaar 2019-2020. De omzet steeg met 2,8% tot meer dan 4,7 miljard euro. Daar horen wel enkele kanttekeningen bij: de groei werd beïnvloed door de wijziging van het boekjaar van de Franse vennootschappen en door de integratie van fietswinkelketen Fiets!. Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei 2,1% inclusief brandstoffen (1,9% exclusief brandstoffen). Er was bovendien een positief kalendereffect van 1,3%. De brutomarge steeg tot 26,6% van de omzet, onder andere door operationele verbeteringen, zegt de retailer. Toch daalde de winst met 5,7%: een gevolg van eenmalige factoren zoals de verkoop van een participatie in een offshore windmolenpark vorig boekjaar.
De retaildivisie presteerde goed: de omzet steeg met 2,6% tot 3,9 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er een groei met 2,0%. Colruyt verkocht 1,4% meer in België en Luxemburg, voornamelijk als gevolg van dat positief kalendereffect (Pasen). OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 3,0%. De omzet van de groothandelsdivisie – waaronder ook de winkels vallen van Spar Colruyt Group, Alvo en Mini Market – steeg met 0,9% tot 414 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bleef die omzet nagenoeg stabiel. Ondanks een “uitdagend macro-economisch klimaat, sterke concurrentie en wisselende promodruk” steeg het marktaandeel van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar in België van 32,4% tot meer dan 32,5%.
De non-food retailomzet steeg met 14,4%. Dreamland en Dreambaby groeiden met 5,2%, voornamelijk als gevolg van een positief kalendereffect. Groei was er ook voor het online tweedehandsplatform NewStory, met zeven nieuwe inzamelpunten. In Frankrijk steeg de vergelijkbare omzet met 7,1% exclusief brandstoffen.
Prijsstrategie verandert niet
Colruyt blijft investeren in e-commerce: de test met de thuislevering van boodschappen in zes gemeenten in de Brusselse rand is een succes en wordt met zes maanden verlengd. De retailer benadrukt ook dat de komst van nieuwe spelers op de markt (lees: Jumbo) niets verandert aan de prijsstrategie: aan de hand van meer dan 100.000 prijsopnames per dag worden prijsverlagingen én promoties van concurrenten dagelijks in de verkoopprijzen verrekend. De uitrol van de elektronische prijsetiketten verloopt volgens plan en zal tegen eind 2019 afgerond worden.
Colruyt Group verwacht dat de retailmarkt uitdagend zal blijven en voorziet op korte termijn ook geen significante herneming van het economische klimaat voor de consument in België. Het geconsolideerd nettoresultaat van het boekjaar 2019/20 zal dat van vorig boekjaar (372 miljoen exclusief eenmalige effecten) vermoedelijk wel licht overschrijden.