Bio-Planet vergroot het aandeel Belgische bioproducten in zijn winkels en lanceert vier nieuwe plantaardige producten op basis van lokaal geteelde soja: een primeur en een nieuwe stap in de verduurzaming van het aanbod.
Lokale teelt
Colruyt Group wil zijn huismerken blijven verduurzamen en ziet een stijgende vraag naar bio, naar vleesvervangers en naar lokale eiwitbronnen. Daarom nam het bedrijf mee het voortouw in een pioniersproject rond lokaal geteelde soja: landbouwer Simon Colembie zaaide in 2018 één hectare soja, wat resulteerde in 2,5 ton sojabonen. Die werden door producent La Vie Est belle verwerkt in twee sojaburgers en sojaspreads, die sinds twee maanden bij Bio-Planet in de rekken liggen onder het merk Boni Selection Bio.
De nieuwe producten zijn 100 % plantaardig, dragen de Nutri-Score A en verrassen dankzij hun smaakcombinatie met zeewier en sesam. Bijzonder is dat de sojabonen in hun geheel verwerkt zijn in de burgers, wat niet het geval is in de sojaburgers die vandaag al op de markt zijn. Dit zorgt niet alleen voor een stevig bijtgevoel, maar vooral ook voor de bewustmaking van de consument dat het om volwaardige sojaproducten gaat. Soja staat als ingrediënt soms ter discussie, maar het is wel degelijk een bron van hoogwaardige plantaardige eiwitten, onverzadigde vetten, ijzer en vitamine B. Dankzij deze lokale teelt wordt de aanvoer minder afhankelijk van import uit Canada, Frankrijk, Italië en Oost-Europa.
Groei voor bio
De verkoop van de nieuwe burgers en spreads is veelbelovend: tweeduizend klanten kochten ze al, het aantal herhaalaankopen is aanzienlijk en de burger met zeewier blijkt de populairste referentie. Vanaf 2020 zal één van de sojaburgers ook in de Colruyt-winkels te koop zijn, en de twee sojaspreads bij OKay. De verkoop van vleesvervangers steeg vorig jaar met 3% in alle winkelformules van de groep. De laatste drie maanden bedroeg de groei zelfs 7%. De helft van de Bio-Planet klanten koopt vleesvervangers, tegenover 15% in de andere winkelformules.
Ook bio groeit stevig bij Colruyt Group, onder meer dank zij de uitbreiding van het Boni Selection Bio assortiment tot 290 referenties en de expansie van Bio-Planet. De keten opent op 19 juni haar dertigste winkel, in Luik, vertelt verantwoordelijke Jo Ghilain, en dit najaar volgt nummer 31 in het Waals-Brabantse Corbais. Er staan twee tot drie winkelopeningen per jaar op de planning, met op termijn potentieel voor een vijftigtal vestigingen. In elke Bio-Planet is één derde van het assortiment Belgisch en één kwart is zelfs lokaal, wat heel concreet betekent dat zo’n 1.500 producten afkomstig zijn van producenten uit een straal van maximaal 25 kilometer rond de winkel.