Colruyt Group gaat meer dan 10.000 hectare bos aanplanten in de Democratische Republiek Congo om zo de eigen CO2-uitstoot te compenseren. Tegen 2030 wil de retailgroep 40% minder CO2 uitstoten.
Nuluitstoot niet mogelijk
Colruyt Group heeft, net zoals heel wat andere multinationals, ambitieuze beloftes gedaan om tegen 2030 zijn broeikasuitstoot terug te dringen: in vergelijking met 2008 moet de uitstoot in 2030 40% lager liggen. Dat doet het met een eigen reductieplan, dat vooral inzet op duurzamere koeling, verwarming, isolatie en transport. Met de eigen energie-afdeling van het familiebedrijf, dat fors inzet op windmolenparken op zee, ontwikkelt de groep ook hernieuwbare energiebronnen om verdere CO2-uitstoot te vermijden.
Alleen is het als retailer niet haalbaar om alle uitstoot volledig te weren, er is altijd nog directe uitstoot. De mindset en de technologie om naar een nuluitstoot te gaan, zijn nog niet klaar, zegt topman Jef Colruyt. Retailactiviteiten zorgen jaarlijks 115.000 ton CO2-uitstoot, of 600 gram per winkelbezoek. En dat is nog relatief laag, stipt de CEO aan: Colruyt is bij de beste van de klas in Europa, samen met Coop in Zwitserland.
8 miljoen euro aan bomen
De Halse retailer wil niettemin verdergaan en ook die uitstoot van broeikasgassen compenseren. Aangezien bomen CO2 vasthouden, gaat Colruyt Group in samenwerking met de lokale gemeenschappen meer dan 10.000 hectare bos – of 12 miljoen bomen – aanplanten in de Democratische Republiek Congo. De opstart van het project, dat 8 miljoen euro gaat kosten, is al een jaar in stilte bezig. Colruyt Group voorziet ook opleidingstrajecten en infrastructuur voor de lokale gemeenschappen.
Voor 115.000 ton CO2 aan bomen in België aanplanten is niet haalbaar, legt Jef Colruyt de keuze uit. Congo wil daarentegen zelf tegen 2023 een miljard bomen aanplanten om er het tropisch woud te herbebossen. Aangezien Colruyt al in het land actief is met export via Colex – Everyday en Boni Selection zijn naar verluidt goed ingeburgerd bij Congolese huishoudens – en samenwerkingsverbanden met koffieboeren en scholingsprojecten, besloot de Belgische groep mee in te stappen.
“Als retailer voorzien we elke dag honderdduizenden gezinnen van levensmiddelen. Door de aard van onze activiteiten blijven we dus verantwoordelijk voor een CO2-uitstoot die we niet meteen kunnen verminderen”, aldus nog Jef Colruyt. De topman hoopt dat Europa op termijn importtaksen zal heffen op vervuilende producten. De Eco-Score is alvast gelanceerd als het begin van een meer wetenschappelijke onderbouw. Ondertussen blijft Colruyt bovendien werken aan het verlagen van de eigen uitstoot.