Opnieuw publiceert Colruyt Group mooie groeicijfers: het marktaandeel in België blijft stijgen, mede dankzij buurtwinkelformule Okay. Toch blijft de groep licht onder de verwachtingen van analisten.
Nieuwe winkels en nieuwe klanten
Over het afgelopen boekjaar 2015-2016 zag Colruyt Group de omzet met 2,9% toenemen tot 9,18 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 9,4% tot 507,2 miljoen euro.
In de foodretailsector steeg het marktaandeel van Colruyt met 0,5% naar 31,5%. De Colruyt Laagste Prijzen-winkels realiseerden 2,8% meer verkoop. Okay, Bio-Planet en CRU deden samen zelfs meer dan 13% beter, dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groothandelsdivisie (met onder andere de Spar- en Alvo-winkels) groeide met 2%, de foodserviceafdeling met 4%.
De winkelomzet van Dreamland en Dreambaby bleef nagenoeg stabiel (+0,8%). Colruyt Group zet de strategie verder waarbij baby-afdelingen van de Dreamland-winkels worden overgebracht naar afzonderlijke Dreambaby-winkels. Ook in e-commerce blijft Colruyt investeren, maar hierover geeft de groep geen aparte cijfers.
Ondanks een lichte verbetering van de marges voorziet Colruyt tijdens het komende boekjaar geen significante herneming van het economisch klimaat en het consumentenvertrouwen. De knappe resultaten lijken overigens niet zoveel indruk te maken op de financiële analisten, die blijkbaar nét iets meer hadden verwacht.