De klant is de laatste tijd erg promogevoelig, dus zet Colruyt zijn ‘Rode Prijzen’ extra in de verf. De kleur rood domineert weer de schapetiketten en de supermarktketen duidt opnieuw de reacties op concurrenten aan.
Commerciële bijsturing
“Reactie promo concurrent” staat weer expliciet te lezen op de schapetiketten bij Colruyt. De supermarktketen haalt het zinnetje en de typische rode kleur opnieuw boven, ook al veranderde de retailer pas twee jaar geleden van koers. In volle inflatiecrisis besloot Colruyt het in 2022 subtieler aan te pakken door de etiketten wit met zwart te maken. Rood was alleen nog voorbestemd voor eigen promoties. Op die manier wilde de keten de aandacht enigszins wegsturen van de prijsvergelijkingen, zeker toen de prijzen overal de hoogte in gingen.
Nu is “de promogevoeligheid van de klanten toegenomen”, zegt CEO Stefan Goethaert aan De Tijd. Daarom zijn de schapetiketten sinds enkele weken weer opvallend rood: promoties worden aangeduid met witte letters op een rode achtergrond. Ook is de prijs met korting voortaan groter geafficheerd, het kortingspercentage komt er kleiner onder. Het is de bedoeling dat klanten zo “zelf minder hoeven te rekenen”, aldus een woordvoerder tegenover HLN.
Op zich kleine veranderingen, maar het kadert allemaal wel in de bredere commerciële bijsturing. Sinds deze lente gebruikt Colruyt bijvoorbeeld ook de term “gratis” of promoties van het genre “1+1” als reactie op de reclameslogans van concurrenten. In de winkels zijn bovendien meer displays en andere commerciële uitingen van fabrikanten te zien.