De coronacrisis heeft Colruyt Group geen goed gedaan: de supermarkten verloren marktaandeel in de tweede helft van het boekjaar en tijdens de lockdown. De omzetgroei over het boekjaar 2019/20 bleef onder de verwachtingen.
Sterkere groei voor buurtwinkels
De omzet van Colruyt Group steeg met 1,6% tot meer dan 9,5 miljard euro in het boekjaar 2019/20, meldt het bedrijf in een persbericht. Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetgroei 1,7% inclusief brandstoffen en 1,4% exclusief brandstoffen. Dat is beneden de verwachtingen van analisten. Opmerkelijk nieuws is bovendien dat het marktaandeel in België van de ketens Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar licht daalde: het bedroeg 32,1% in boekjaar 2019/20, tegenover 32,2% in 2018/19. Daarmee is een eind gekomen aan een jarenlange stijgende trend.
Het marktaandeel kende een stijging in de eerste jaarhelft en een daling in de tweede jaarhelft, zegt de retailer, en het daalde ook tijdens de coronacrisis in 2020. “Met name buurtwinkelconcepten kenden, mede door hun groter aantal en dus nabijheid, een snellere groei tijdens deze periode”, zo luidt de verklaring. Eerder hadden zowel Carrefour als Delhaize gemeld dat hun marktaandeel in het eerste kwartaal van 2020 gestegen was. Beide retailers hebben inderdaad een sterkere positie in het buurtwinkelsegment.
Marges stabiel
De omzet van de Colruyt-winkels in België en Luxemburg steeg met 2,2%, de vergelijkbare omzetgroei bedroeg 0,7%. De keten opende vijf nieuwe winkels en vernieuwde er negen. OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 6,0%. Zonder de meeromzet tijdens de coronacrisis was dat 3,1%, voornamelijk door expansie en een positief kalendereffect. De groothandelsomzet (waaronder ook Spar-grossier Retail Partners Colruyt Group valt) steeg met 0,4%. “De vernieuwde Spar Colruyt Group-winkels realiseren een meer dan gemiddelde omzetgroei, evenals een rentabiliteit die tot de beste van de markt behoort”, zegt de retailer.
De omzet van Colruyt in Frankrijk daalde met 13,9% door een verschil in rapporteringsperiode: vorig boekjaar omvatte vijftien maanden in plaats van twaalf. De vergelijkbare omzet van Colruyt in Frankrijk steeg met 4,5% inclusief brandstoffen en met 6,2% exclusief brandstoffen. De non-food retailomzet steeg met 6,7%, vooral dankzij de acquisitie van Fiets!, want de gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby bleef nagenoeg stabiel.
Overigens wist Colruyt Group ondanks een uitdagend macro-economisch klimaat, sterke concurrentie en een wisselende promotiedruk zijn brutowinstmarge wel te verhogen tot 26,8% van de omzet, maar ook de kosten namen toe. Op vergelijkbare basis bedroeg de EBITDA-marge net als vorig boekjaar 8,2% van de omzet, het bedrijfsresultaat (EBIT) bleef stabiel op 5,3% van de omzet.